Svar: Baby har slået baghovedet ifm. fald fra 1,5 m højde
18. oktober 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev - og åh, hvor er det synd for jer og især for jeres drenge. Storebror har jo ikke tabt lillebror med vilje, så han er naturligvis helt ulykkelig over, at det er sket, og han mærker naturligvis også jeres bekymring...
Det er rigtig godt, at I har været omkring skadestuen, og med det samme har fået lillebror tjekket igennem. De har heldigvis ikke fundet noget, og det lyder også som om, at han er okay. At han har sovet ekstra meget, tænker jeg sagtens kan forklares med, at han netop har været på skadestuen, og der har været en del ståhej omkring ham, ligesom rytmen måske ikke har været helt, som den plejer. Men det kan naturligvis også skyldes, at han har slået hovedet...
Du har helt ret i, at det kan være svært at vurdere, hvordan han har det, og han kan jo ikke selv give udtryk for, om han har ondt i hovedet. Men du kan prøve at lægge mærke til følgende:
- Virker han til at have kvalme, kaster han op?
- Virker han sulten og melder sig naturligt til måltiderne, eller er det svært at få ham til at spise?
- Virker han sløv, apatisk. Reagerer han på skiftning, at få tøjet af, amning osv. eller ligger han passivt?
- Pludrer og snakker han, som han plejer at gøre, eller er han pludselig meget tavs?
- Virker han uklar i sin kontakt, eller kan du have fin øjenkontakt med ham, som du plejer at have?
- Ligner han sig selv, opfører sig som han plejer?
- Får han pludselig muskelsammentrækninger eller krampelignende sammentrækninger?
Hvis han har nogle af disse symptomer, så skal du få lægen til at kikke på ham igen. Men mon ikke, at det allerede går lidt bedre, når jeg svarer dig i dag? Jeg kan godt se, at du skriver, at øjenkontakten ikke har været helt den samme, og han har spist kortere måltider - det kan godt være, at han har lidt kvalme som følge af det slag, han har fået i hovedet...
Hvis han har fået en mild hjernerystelse, så er den vigtigste behandling FRED og RO. Hjernen skal have mulighed for at slappe af. Det betyder, at I skal forsøge at undgå for mange aktiviteter ud af huset, undgå steder med alt for meget lys og alt for højt lydniveau, medtænk også behovet for ro derhjemme, så TV og radio ikke kører alt for højt og slukkes i løbet af dagen, træk evt. gardinerne for, så lyset ikke er alt for skarpt og undgå at sidde med ham foran en skærm...
I skal naturligvis fortsat holde øje med ham, - være obs på hans førlighed, vågenhed og kontakt, som du skriver - men det er især de første 24 timer efter slaget, at I skal være særligt opmærksomme, og hvis ikke han er blevet tiltagende dårligere inden for det første døgn, men I oplever, at han stille og roligt får det bedre, så må I gå ud fra, at alt er som det skal være. Modsat - hvis I stadig synes han virker påvirket af det, så få ham tjekket igen - heller en gang for meget.
Det sker, at der kan komme en blodansamling i barnets hjerne efter et slag mod hovedet og viser det sig at være tilfældet, så vil man ofte lægge et dræn, for at det kan komme ud. Det er derfor, I skal være ekstra opmærksomme :) Symptomerne på en blodansamling vil normalt opstå inden for de første 24 timer.
Jeg håber, at ovenstående giver lidt mere viden og forhåbentlig også giver jer lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god bedring til ham fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske