Svar: Har tabt sig

15. september 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sine

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at både du og din datter har fået en maveninfektion og måske har I smittet hinanden... Du skal naturligvis holde øje med, at lillepigen ikke bliver ved med at tabe sig - hvis det fortsætter, så bør du få lægen til at tjekke hende igennem.

Derudover skal du naturligvis holde øje med, hvordan hun virker. Hun må ikke på nogen måde virke slap, apatisk, sløv, nægte at spise... Du skal holde øje med, om hun får feber, virker til at have smerter osv. Hvis du mærker ændringer i hendes tilstand, så skal hun ses af jeres læge.

Diarré skyldes ofte en virusinfektion, bakterier eller parasitter, men hos børn kan det også være et ledsagesymptom til en anden sygdom. Din datter kan derfor godt få diarré (tynd mave og hyppige afføringer) hvis hun f.eks. har mellemørebetændelse, halsebetændelse eller lignende...

Det er især på denne tid af året - efterårsmånederne - at man ser smitte med virus og dermed diarré. Smitten kan overføres direkte fra person til person f.eks. via jeres hænder, så det er vigtigt, at du sørger for en god håndhygiejne og vasker hænder både på dig selv og på din datter i forbindelse med f.eks. bleskift. Smitte kan også ske via legetøj og via fødevarer...

Da du ammer er det rigtig godt, hvis du kan fortsætte dette. Du må meget gerne ...

Annonce

... hjælpe hende til at spise effektivt ved brystet og du må gerne lægge hende lidt hyppigere til. Netop hyppigheden af amning er med til at øge din mælkemængde og dermed sikre hende lidt ekstra. Det samme er natamningen - om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så det øger også din mælkemængde, når du ammer sen aften, nat og tidlig morgen.

Hvis du oplever, at du mangler mælk og det er svært at få hende til at die tilstrækkeligt hos dig, så kan det være nødvendigt at tilbyde hende en flaske med modermælkserstatning. Det er vigtigt, at du sørger for at hun drikker godt, og at hendes væskebehov dækkes.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det lyder som om, at hun er ved at få det bedre, og du skriver også, at hun stadig er frisk, veloplagt og glad. Hvis du oplever, at hun ikke får det bedre, så bør du kontakte jeres læge. Lægen kan tage afføringsprøver for at finde ud af, om hun har en virus, bakterier eller andet, der skal behandles. Nogle gange vil lægen også anbefale flydende mælkesyrebakterier som f.eks. Semper Dråber. De indeholder Lactobacillus reuteri Protectis, som er en naturlig mælkesyrebakterie, der findes i menneskers tarmsystem og i modermælk.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig god bedring med hende :)

Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og sygdom"...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre