Svar: Har tabt sig
15. september 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at både du og din datter har fået en maveninfektion og måske har I smittet hinanden... Du skal naturligvis holde øje med, at lillepigen ikke bliver ved med at tabe sig - hvis det fortsætter, så bør du få lægen til at tjekke hende igennem.
Derudover skal du naturligvis holde øje med, hvordan hun virker. Hun må ikke på nogen måde virke slap, apatisk, sløv, nægte at spise... Du skal holde øje med, om hun får feber, virker til at have smerter osv. Hvis du mærker ændringer i hendes tilstand, så skal hun ses af jeres læge.
Diarré skyldes ofte en virusinfektion, bakterier eller parasitter, men hos børn kan det også være et ledsagesymptom til en anden sygdom. Din datter kan derfor godt få diarré (tynd mave og hyppige afføringer) hvis hun f.eks. har mellemørebetændelse, halsebetændelse eller lignende...
Det er især på denne tid af året - efterårsmånederne - at man ser smitte med virus og dermed diarré. Smitten kan overføres direkte fra person til person f.eks. via jeres hænder, så det er vigtigt, at du sørger for en god håndhygiejne og vasker hænder både på dig selv og på din datter i forbindelse med f.eks. bleskift. Smitte kan også ske via legetøj og via fødevarer...
Da du ammer er det rigtig godt, hvis du kan fortsætte dette. Du må meget gerne hjælpe hende til at spise effektivt ved brystet og du må gerne lægge hende lidt hyppigere til. Netop hyppigheden af amning er med til at øge din mælkemængde og dermed sikre hende lidt ekstra. Det samme er natamningen - om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så det øger også din mælkemængde, når du ammer sen aften, nat og tidlig morgen.
Hvis du oplever, at du mangler mælk og det er svært at få hende til at die tilstrækkeligt hos dig, så kan det være nødvendigt at tilbyde hende en flaske med modermælkserstatning. Det er vigtigt, at du sørger for at hun drikker godt, og at hendes væskebehov dækkes.
Det lyder som om, at hun er ved at få det bedre, og du skriver også, at hun stadig er frisk, veloplagt og glad. Hvis du oplever, at hun ikke får det bedre, så bør du kontakte jeres læge. Lægen kan tage afføringsprøver for at finde ud af, om hun har en virus, bakterier eller andet, der skal behandles. Nogle gange vil lægen også anbefale flydende mælkesyrebakterier som f.eks. Semper Dråber. De indeholder Lactobacillus reuteri Protectis, som er en naturlig mælkesyrebakterie, der findes i menneskers tarmsystem og i modermælk.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig god bedring med hende :)
Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og sygdom"...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske