Svar: Forkølelse - 5 mdr.
8. september 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine korte spørgsmål :)
Kamillete anbefales ikke til børn under 4 måneder. I stedet kan man give lidt kogt vand evt. tilsat lidt sukker. Der gives dog meget små mængder. Det er vigtigt at kogt vand ikke tager pladsen op for mælken.
Jeres dreng er nu 5 måneder gammel, og han kan derfor godt få lidt tyndt opblandet kamillete, nu hvor han er forkølet, hvis du oplever, at det kan løsne snot og slim. Stadig bør du dog holde mængden nede. Det vil sige max 100 ml dagligt. Det er stadig bedst, hvis du kan give ham mælk - amme ham eller give ham flaske. Netop når han er syg, kan det være godt at få den ekstra næring fra mælken, som kogt vand jo ikke indeholder :)
Med hensyn til næsesuger, så er der en risiko for at man irriterer slimhinden, så der bliver produceret mere slim. Derfor kan det anbefales, at man forsøger at løsne slim og snot med saltvand... men når det er sagt, så er det dog vigtigt at hjælpe barnet til rene luftveje, og små børn kan jo ikke pudse næse, som vi voksne kan. Derfor kan det være fint at bruge en næsesuger en gang imellem.
Du kan gøre det, at du først kommer lidt saltvand (saltvandsampuller kan købes på apoteket eller i Matas) i næsen for at løsne. Du kan også prøve om du med snippen af en stofble kan kilde din dreng under næsen, så han nyser - og på den måde får næsen naturligt renset - og hvis det så ikke er tilstrækkeligt, så kan du bruge en næsesuger. Den skal placeres lige ved næsen og ikke stikkes op i næsen.
Hvis jeres læge fraråder brug af næsesuger, så skal du naturligvis følge lægens råd:)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og sygdom" :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - og god bedring med forkølelsen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske