Svar: Starter forfra med mad efter hver sygeperiode
13. juni 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev - og jeg er ked af at høre, at I har haft flere sygdomsperioder, - forhåbentlig vil sommeren og det bedre vejr hjælpe lidt på det :)
Det er helt naturligt, at August spiser dårligere eller foretrækker flaske i de perioder, hvor han er syg - og det er også vigtigere at prioritere væsken fremfor maden. Især hvis han har feber, så er det vigtigt, at han drikker nok.
Men når det er sagt, så er det dog også godt, hvis han ikke helt holder op med at spise, hver gang han er syg. Han har jo også brug for varierede fødevarer for at få styrket sit immunforsvar og komme sig bedst muligt igennem sine sygdomsperioder...
Prøv derfor om du kan undgå at øge hans indtag af flaske for meget, men i stedet få lidt grød og mos i ham. Det gør ikke noget, at maden han får i sygdomsperioden måske er lidt lettere tilgængelig for ham, end den normalt er. Ligesom det er helt okay, hvis du i denne periode mader ham og hjælper ham mere end du normalt gør - det vigtigste er at han stadig får lidt at spise - og altså ikke "kun" drikker mælk. Også for at I så ikke skal starte helt forfra hver gang.
Og du må gerne give ham noget, som han måske synes er lidt mere lækkert - det kunne f.eks. være en frugtgrød med lidt mme på. Frugt glider ofte lidt lettere ned. Du kan også give ham lidt lyst brød, en hjemmebagt bolle med lidt smør og marmelade.. Han kan få en gnave frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer og lignende - hvad du nu ved, at han normalt godt kan lide...
Derudover tænker jeg også, at det at han lige nu lukker munden og overhovedet ikke vil spise rugbrødshapsere ikke nødvendigvis handler om, at han pludselig ikke kan lide dem, men måske snarere er udtryk for, at han gerne vil spise selv.
Med den alder han har nu, er det helt normalt, at børn lukker munden for skeen og protesterer mod at blive madet. Han han lukker munden, så er det en måde at sige fra på, det er en måde, hvorpå han viser spirende egen vilje. Han protesterer sandsynligvis også over at blive skiftet, vil ikke ligge på puslepuden, eller protesterer, når du vil give ham jakke på osv. Når det kommer til bleskift og påklædning, så kan du "tvinge ham", fordi du er stærkere end han er - men når det kommer til spisning, så kan du faktisk ikke rigtig gøre noget.... og det er naturligvis rigtigt frustrerende, for du ved jo godt, hvor vigtigt det er, at han netop får mad - især når han er syg :)
Du skal være opmærksom på, hvordan du reagerer, når han afviser den mad, som du tilbyder ham. Nogle gange forsøger vi alverdens krumspring for at få mad i vores børn. Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre kræver, at man skal smage osv - der er masser af muligheder, og det hele naturligvis af bekymring og af omsorg for ens barn.
Det bedste du kan gøre er dog at placere en tallerken foran ham og lade ham gå igang med at spise - og nogle gange faktisk fjerne tallerkenen og blot ligge 3 små hapsere af gangen på et underlag.... Det er vigtigt, at mængden af mad er lille, så han kan overskue det og at maden er adskilt, så kød, pasta og grøntsager ikke er blandet sammen, men ligger hver for sig på tallerkenen.
Og så må du vurdere, om han skal have lov til at sidde og spise lidt for sig selv - imens du er i nærheden, tømmer opvasker, lægger vasketøj sammen eller lignende - eller om det er bedre, at du sidder med ved bordet og selv spiser, så I spiser sammen, men hvor din koncentration ikke er på ham, men på din mad - så han på den måde får madro og ikke føler sig presset til at spise...
Du skal naturligvis her medtænke, at han nogle gange er træt, der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt, han udvikler sig meget både motorisk og mentalt og det kan være rigtig svært at holde fokus og overblik, når man skal spise. Derfor må du nogle gange guide ham lidt "Ind i munden - mmm mammam, smager dejligt, ind i munden ja.." eller hvad du nu kan sige, for at vise ham, hvad det er du gerne vil have ham til. Ligesom det vil være rigtig fint at han stadig får grød om morgenen og godnatgrød før sengetid, så han får en god start og afslutning på dagen.
Han vil i denne alder udvikle sit pincetgreb, hvilket betyder, at han begynder at kunne spise med to fingre - tommel og pegefinger. Så det vil være rigtig godt, at give ham små stykker mad - kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle osv. som passer til at øve dette. Han må dog også gerne få større stykker, som han kan sidde med i hånden og gnave af og gumle på - bløde frugtbåde, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, ½ hårdkogt æg osv.
Du skal prøve at fjerne fokus fra, hvor meget der glider ned til hvert måltid og i stedet holde fokus på, når han rent faktisk spiser. Det er vigtigt, at lysten til at spise bibeholdes, og at det at spise forbindes med noget dejligt, trygt og rart :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske