Svar: Kaster op efter flasker aften/sen aften/nat

28. maj 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det kan sagtens tænkes, at jeres datter kaster op, fordi hun om aftenen bliver for fyldt i maven. Nogle børn har svært ved både at klare aftensmad, godnatmåltid og derudover en flaske, og det kan sagtens være forklaringen.

Med den alder jeres datter har, vil det være naturligt, at I nu begynder at trappe ud af flaskerne, derfor synes jeg, at I skal prøve at give hende lidt mindre i hver flaske, for at se om hun så bedre kan holde maden i sig. Jeg tænker også, at hvis det altid er efter flasken sen aften, at hun kaster op, så vil det være rigtig godt, at I ret hurtigt får trappet denne flaske ud, så hun "kun" har en flaske tilbage. Denne flaske kan så trappes ud over de næste par måneder.

I kan naturligvis også springe godnatmåltidet over eller, som du skriver, prøve at forlænge tiden imellem de to måltider lidt, så hun måske bedre kan holde maden i sig.

Fungerer hende mave, som den skal? Det er vigtigt, ...

Annonce

... at hun ikke har forstoppelse, så maden kan passere og hun kan optage næringen af den mad hun indtager.

Er det første gang hun indtager letmælk? I skriver, at hun får letmælk sammen med banan - det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun kaster op på grund af komælken. Jeg tror ikke sandsynligheden er stor - men det kan overvejes...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Har hun ondt? Andre symptomer på ikke at være helt frisk? Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun kaster op, fordi hun har kvalme, ondt i ørerne, ondt i halsen eller andet som naturligt vil genere hende. Hvis det fortsætter kan det derfor være en god idé at få hende tjekket af lægen - det lyder jo som om, at det er rimelig nyopstået og ikke noget I har oplevet tidligere, så det kunne være tegn på sygdom.

Men min umiddelbare tanke er, at det handler om, at hun nu skal trappe ud af sine flasker og i første omgang især flasken sen aften :)

Håber I kan bruge dette videre og rigtig god bedring med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla