Svar: Kaster op efter flasker aften/sen aften/nat
28. maj 2016
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det kan sagtens tænkes, at jeres datter kaster op, fordi hun om aftenen bliver for fyldt i maven. Nogle børn har svært ved både at klare aftensmad, godnatmåltid og derudover en flaske, og det kan sagtens være forklaringen.
Med den alder jeres datter har, vil det være naturligt, at I nu begynder at trappe ud af flaskerne, derfor synes jeg, at I skal prøve at give hende lidt mindre i hver flaske, for at se om hun så bedre kan holde maden i sig. Jeg tænker også, at hvis det altid er efter flasken sen aften, at hun kaster op, så vil det være rigtig godt, at I ret hurtigt får trappet denne flaske ud, så hun "kun" har en flaske tilbage. Denne flaske kan så trappes ud over de næste par måneder.
I kan naturligvis også springe godnatmåltidet over eller, som du skriver, prøve at forlænge tiden imellem de to måltider lidt, så hun måske bedre kan holde maden i sig.
Fungerer hende mave, som den skal? Det er vigtigt, at hun ikke har forstoppelse, så maden kan passere og hun kan optage næringen af den mad hun indtager.
Er det første gang hun indtager letmælk? I skriver, at hun får letmælk sammen med banan - det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun kaster op på grund af komælken. Jeg tror ikke sandsynligheden er stor - men det kan overvejes...
Har hun ondt? Andre symptomer på ikke at være helt frisk? Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun kaster op, fordi hun har kvalme, ondt i ørerne, ondt i halsen eller andet som naturligt vil genere hende. Hvis det fortsætter kan det derfor være en god idé at få hende tjekket af lægen - det lyder jo som om, at det er rimelig nyopstået og ikke noget I har oplevet tidligere, så det kunne være tegn på sygdom.
Men min umiddelbare tanke er, at det handler om, at hun nu skal trappe ud af sine flasker og i første omgang især flasken sen aften :)
Håber I kan bruge dette videre og rigtig god bedring med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske