Svar: Opkast efter flaske/drømmeflaske

2. marts 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette, Sallys mor

Tak for dit brev :)

Nu hvor jeg svarer dig i dag, så har du måske allerede fundet forklaringen på Sallys opkastninger, for ofte så kaster børn op, som forstadie til, at de er ved at blive syge. Det kan være en voldsom forkølelse der er på vej, mellemørebetændelse eller andet, og det viser sig så på denne måde i begyndelsen.

En anden mulighed kan være forstoppelse. Hvis barnet har problemer med hård mave og afføringen sidder som en "prop", der gør, at der ikke er passage, når barnet så spiser og derefter drikker mælk, så kan det ikke komme igennem - og barnet ender derfor med at kaste op...

En forklaring kan også være en maveinfektion. At jeres datter har fået en eller anden form for mave-tarm-virus, som gør at maden ikke rigtig bliver fordøjet og også kommer retur...

Hun kan også have kvalme, af forskellige årsager - og hun er stadig så lille, at hun ikke ...

Annonce

... kan fortælle, at hun har kvalme. Hvis hun har kvalme, så er det ofte ikke særlig rart at drikke mælk, det gør ofte kvalmen værre - og så kaster hun op. Lidt kogt afkølet vand eller måske lidt fortyndet juice kan være rarere - lidt lun te vil nogle børn også være glade for...

Generelt er det vigtigt at hjælpe hende med at blive sat op, når hun kaster op, så hun kan komme af med det. Hold hende let foroverbøjet. Hjælp hende gerne med at få skyllet munden i lidt rent vand og lad hende også drikke små slurke vand - men meget små mænger, ellers kommer det også retur. Læg mærke til, hvordan hun virker. Hun må ikke virke sløv og dehydreret.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan også være nødvendigt at holde pause med flasken sen aften i en periode, for at se om der så ikke kommer lidt mere ro i maven.

Håber du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Sygdom":)

Fortsat god bedring!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor