Svar: Opkast efter flaske/drømmeflaske
2. marts 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Mette, Sallys mor
Tak for dit brev :)
Nu hvor jeg svarer dig i dag, så har du måske allerede fundet forklaringen på Sallys opkastninger, for ofte så kaster børn op, som forstadie til, at de er ved at blive syge. Det kan være en voldsom forkølelse der er på vej, mellemørebetændelse eller andet, og det viser sig så på denne måde i begyndelsen.
En anden mulighed kan være forstoppelse. Hvis barnet har problemer med hård mave og afføringen sidder som en "prop", der gør, at der ikke er passage, når barnet så spiser og derefter drikker mælk, så kan det ikke komme igennem - og barnet ender derfor med at kaste op...
En forklaring kan også være en maveinfektion. At jeres datter har fået en eller anden form for mave-tarm-virus, som gør at maden ikke rigtig bliver fordøjet og også kommer retur...
Hun kan også have kvalme, af forskellige årsager - og hun er stadig så lille, at hun ikke kan fortælle, at hun har kvalme. Hvis hun har kvalme, så er det ofte ikke særlig rart at drikke mælk, det gør ofte kvalmen værre - og så kaster hun op. Lidt kogt afkølet vand eller måske lidt fortyndet juice kan være rarere - lidt lun te vil nogle børn også være glade for...
Generelt er det vigtigt at hjælpe hende med at blive sat op, når hun kaster op, så hun kan komme af med det. Hold hende let foroverbøjet. Hjælp hende gerne med at få skyllet munden i lidt rent vand og lad hende også drikke små slurke vand - men meget små mænger, ellers kommer det også retur. Læg mærke til, hvordan hun virker. Hun må ikke virke sløv og dehydreret.
Det kan også være nødvendigt at holde pause med flasken sen aften i en periode, for at se om der så ikke kommer lidt mere ro i maven.
Håber du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Sygdom":)
Fortsat god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske