Svar: Mad og søvn efter sygdom

18. januar 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Elliotts mor

Tak for dit brev :) Jeg er ked af at høre, at jeres lille dreng har været syg, og jeg håber, at det går lidt bedre med ham nu:)

Det er helt normalt at appetitten nedsættes i forbindelse med sygdom og det er positivt, at han nu er begyndt at spise både grød og mos. Det er dog vigtigt, at han ikke spiser for store mængder, så det fjerner pladsen og lysten til modermælkserstatning, for mælk skal stadig udgøre en stor del af hans indtag.

Det vil være bedre, at han spiser f.eks. 3/4 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så tager imod sin flaske, end at han spiser f.eks. 1-1.5 dl grød eller mos og efterfølgende ikke drikker nok af flasken eller afviser den helt. Derfor skal du prøve at finde balancen mellem skemad og flaskemælk...:)

Det vil være rigtig godt, hvis du nu forsøger at finde en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes flaske, før han skal sove lur.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre

Morgen 8: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt havregrød, gerne med frugtmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9.30

Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30 - tidspunktet kan dog variere lidt efter, hvor lang hans formiddagslur er

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Tilbydes normalt også flaske her, men den kan evt. også springes over... Powernapper evt. eller den springes over

Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig

Som du kan se, så er der mange små måltider hele dagen igennem og der går naturligt tid imellem, at din dreng tilbydes skemad og flaske, netop for at give plads i maven til begge dele.

Derudover tænker jeg, at du måske skal prøve med en anden type erstatning. Modermælkserstatning smager meget forskelligt og det kan være en god idé at prøve at andet mærke, et lidt andet produkt. Det er helt ...

Annonce

... naturligt, hvis han er kørt lidt træt i smagen og har brug for lidt andet.

Prøv om du kan sætte ham lidt op, når du giver ham erstatning. På den måde kan du minimere hans hosten og gøre det lettere for ham at spise. Prøv også at variere lidt med modermælkserstatningens temperatur, så den måske er lidt koldere eller en lille smule varmere, end du plejer at gøre - uden at han får det hverken for koldt eller for varmt..:)

Hans behov for erstatning udregnes efter hans vægt. Du skal gå ud fra, at han har brug for ca. 110 ml pr kg, han vejer. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 7.5 kg, så er hans døgnbehov 110 x 7,5 = 825 ml. Derudover skal hans behov dækkes via skemad og vand af kop. Hvis han er langt fra at nå op på denne mængde, så vil det være relevant, at du taler med lægen om, hvad hans minimumsindtag skal være - og du skal naturligvis holde øje med hans tissebleer. Det er vigtigt, at han stadig tisser godt og at hans urin er klar og ikke gul.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er fint, at I har tilbudt ham lidt smertestillende, nu hvor han har været syg. Det vil også være rigtig godt, at du eleverer hans hovedgærde, hvor han sover. Når han ligger højere med hovedet, så er det lettere for ham at trække vejret. Han er for lille til en hovedpude, men du kan lægge en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at jeres dreng får både skemad og mælk nok hele dagen igennem jf. dagsplanen. At sove igennem i denne alder vil være, at jeres dreng sover 5-6 timer uden mælk - f.eks. fra 23.30 til 05. Da han har været syg og ikke rigtig haft appetit, er det helt okay, at han lige nu stadig har brug for en flaske midt nat, men i takt med at hans indtag om dagen stille og roligt øges, så vil det være rigtig godt, hvis du kan trappe ud af flasken midt om natten. Prøv om du kan give ham mindre og mindre af gangen, så han til sidst helt kan undvære den. Samtidig med at du trapper ud af flasken, vil det være rigtig godt, at du kærtegner ham, beroliger ham med dine hænder, har en putteklud hos ham eller lignende - så du stille og roligt får sat dette i stedet for flasken og på den måde lærer ham at sove med netop disse ting:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre.

Rigtig meget held og lykke og fortsat god bedring med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene