Svar: Sygdom og flaske - 2 år, 4 mdr.

8. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har haft et hårdt efterår med en del sygdom og indlæggelse - og det lyder også som om, at I er ved at komme ud på den anden side nu... krydser fingre for det:)

Jeres dreng bør ikke få flaske, når han er over 2 år gammel, og jeg synes, at I skal stoppe med flasken helt. Smid flaskesutterne ud og vis ham, at flasken er i stykker, at den ikke længere virker - og tilbyd ham så et alternativ.

Han vil naturligt blive frustreret og ked af det, når verden ikke går helt, som han vil, når han mærker jeres modstand, så vil han få et anfald af fortvivlelse - men det er okay, og det må I så forsøge at rumme bedst muligt. I kan sætte ord på "såå du vil bare så gerne have din flaske, og så dur den ikke mere, det er også dumt", så han føler sig forstået. Men det betyder ikke, at han får flasken, for den behøver han ikke, når han er to år gammel - heller ikke, når han er syg.

Alternativet kan være en kop mælk eller en kop vand. Han må også stadig gerne få en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual. Sammen med grøden kan han så blive tilbudt letmælk af en kop, derefter får han børstet tænder, og så bliver han puttet.

Han må meget gerne blive puttet med en bamse, slaskedukke, putteklud eller lignende. Og I må gerne læse lidt historie, synge en godnatsang, eller hvad han nu har behov for - men flaske får han ikke mere. Og når han så vågner om natten, søger jer og har brug for at mærke, at I er der, så giver I ham naturligt den tryghed, han søger, putter ham med bamsen igen, synger måske godnatsangen en ekstra gang, så alt er, som da han faldt i søvn, og så han trygt kan sove videre.

Og ja - det er hårdt, når han bliver ...

Annonce

... rigtigt ked af det, men det hører med til alderen. Når han får anfald af fortvivlelse, så er det fordi, hans hjerne stadig er umoden, og forbindelserne mellem hjernens forskellige dele endnu ikke er helt dannet. Fortvivlelsesanfald opstår ofte overfor ting, der i jeres verden virker som bagateller. Han kan f.eks. bryde sammen over at han skal vaskes, at du giver ham et æble skåret i både, og han ville have haft det helt, at du giver ham vand af den blå kop, og han ville have haft det af den røde kop.. eller at du siger nej til flaske, som han bare rigtig gerne vil have...

Nogle gange er det helt okay, at han får sin vilje og vi skal altid overveje, hvorfor vi siger nej, men andre gange er det også sådan, at det er de voksne som bestemmer og træffer valg for barnet - nogle gange er vi nødt til at sige nej, også selvom det gør ondt på jeres dreng, og han ikke forstår hvorfor. Og det er netop vigtigt, at du her kan rumme den fortvivlelse, der så kommer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

At kunne rumme betyder, at du kan holde ud, at han har det, som han har det. At du ikke forsøger at lave det om - han må gerne være ked af det, frustreret, vred og fortvivlet - det kan vi alle sammen blive en gang imellem. Og at du ikke tager det personligt. Det er flasken han skal undvære - han kan stadig få noget at drikke, han kan stadig få din nærhed og tætte fysiske kontakt, han kan stadig blive trøstet, holdt om og beroliget osv. Det er blot flasken, han nu skal leve uden:)

Så hos jer, kan søvnen naturligt godt være påvirket af sygdom, det lyder dog som om, at det er flasken, som han er uhensigtsmæssig afhhængig af - og det er under alle omstændigheder en god idé at få stoppet med flaske :)

Rigtig meget held og lykke med projekt flaskestop!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder