Svar: Sygdom og flaske - 2 år, 4 mdr.
8. januar 2016
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har haft et hårdt efterår med en del sygdom og indlæggelse - og det lyder også som om, at I er ved at komme ud på den anden side nu... krydser fingre for det:)
Jeres dreng bør ikke få flaske, når han er over 2 år gammel, og jeg synes, at I skal stoppe med flasken helt. Smid flaskesutterne ud og vis ham, at flasken er i stykker, at den ikke længere virker - og tilbyd ham så et alternativ.
Han vil naturligt blive frustreret og ked af det, når verden ikke går helt, som han vil, når han mærker jeres modstand, så vil han få et anfald af fortvivlelse - men det er okay, og det må I så forsøge at rumme bedst muligt. I kan sætte ord på "såå du vil bare så gerne have din flaske, og så dur den ikke mere, det er også dumt", så han føler sig forstået. Men det betyder ikke, at han får flasken, for den behøver han ikke, når han er to år gammel - heller ikke, når han er syg.
Alternativet kan være en kop mælk eller en kop vand. Han må også stadig gerne få en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual. Sammen med grøden kan han så blive tilbudt letmælk af en kop, derefter får han børstet tænder, og så bliver han puttet.
Han må meget gerne blive puttet med en bamse, slaskedukke, putteklud eller lignende. Og I må gerne læse lidt historie, synge en godnatsang, eller hvad han nu har behov for - men flaske får han ikke mere. Og når han så vågner om natten, søger jer og har brug for at mærke, at I er der, så giver I ham naturligt den tryghed, han søger, putter ham med bamsen igen, synger måske godnatsangen en ekstra gang, så alt er, som da han faldt i søvn, og så han trygt kan sove videre.
Og ja - det er hårdt, når han bliver rigtigt ked af det, men det hører med til alderen. Når han får anfald af fortvivlelse, så er det fordi, hans hjerne stadig er umoden, og forbindelserne mellem hjernens forskellige dele endnu ikke er helt dannet. Fortvivlelsesanfald opstår ofte overfor ting, der i jeres verden virker som bagateller. Han kan f.eks. bryde sammen over at han skal vaskes, at du giver ham et æble skåret i både, og han ville have haft det helt, at du giver ham vand af den blå kop, og han ville have haft det af den røde kop.. eller at du siger nej til flaske, som han bare rigtig gerne vil have...
Nogle gange er det helt okay, at han får sin vilje og vi skal altid overveje, hvorfor vi siger nej, men andre gange er det også sådan, at det er de voksne som bestemmer og træffer valg for barnet - nogle gange er vi nødt til at sige nej, også selvom det gør ondt på jeres dreng, og han ikke forstår hvorfor. Og det er netop vigtigt, at du her kan rumme den fortvivlelse, der så kommer.
At kunne rumme betyder, at du kan holde ud, at han har det, som han har det. At du ikke forsøger at lave det om - han må gerne være ked af det, frustreret, vred og fortvivlet - det kan vi alle sammen blive en gang imellem. Og at du ikke tager det personligt. Det er flasken han skal undvære - han kan stadig få noget at drikke, han kan stadig få din nærhed og tætte fysiske kontakt, han kan stadig blive trøstet, holdt om og beroliget osv. Det er blot flasken, han nu skal leve uden:)
Så hos jer, kan søvnen naturligt godt være påvirket af sygdom, det lyder dog som om, at det er flasken, som han er uhensigtsmæssig afhhængig af - og det er under alle omstændigheder en god idé at få stoppet med flaske :)
Rigtig meget held og lykke med projekt flaskestop!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske