Svar: Skemad og ondt i maven

6. januar 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev - håber, det går lidt bedre med din datters mave, men det lyder som om, at din datter har brug for meget små mængder af gangen, så hendes mave kan vænne sig til det.

Det er rigtig fint, at du ammer - du må gerne amme hende 4 gange i døgnet nu. Det er vigtigt, at hun får sin mælk, men samtidig vigtigt, at mængden holdes på et niveau, der levner plads til mere rigtig mad i maven.

Det kan i et par dage være fint, at du ammer hende lidt ekstra i forbindelse med måltiderne, fordi modermælken kan være med til at nedbryde føden bedre.. men ret hurtigt bør du skrue antallet af amninger ned:)

Bruger du modermælkserstatning i hendes grød og mos? Du kan her overveje, hvilken type erstatning du bruger. Det kunne f.eks. være Allomin Syrnet SensiPro, eller NAN Sensilac. Begge indeholder Lactobacillus Reuteri, der er en mælkesyrebakterie, der kan virke godt på barnets mave.

Du kan også give hende Lactobacillus Reuteri i flydende form. Det kan f.eks. være Semper dråber. I 5 Semper Dråber er der mindst 100 millioner levende Lactobacillus Reuteri. Du kan også give en kur med f.eks. Bifiform minidråber, som også er mælkesyrebakterier, der gives en gang dagligt. Din datter er for lille til at få komælk og mælkesyrebakterier den vej igennem og her kan flydende mælkesyrebakterier være en idé.

Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du lige nu ikke giver hende alt for krydret mad, men prøver med lidt milde retter. Jeg vil også foreslå, at du lige nu giver hende kogt afkølet vand i stedet for vand direkte fra hanen - igen for at skåne hendes mave lidt:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, kogt vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos, f.eks. æblemos eller pæremos, som er mildt for maven, kogt vand af kop.

Puttes til formiddagslur - uden at blive ammet

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller måske en tvebak i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Du kan lave mosen selv eller købe mos på glas. Prøv med mos, hvor kartoffel er basis og du tilsætter lidt forskellige milde grøntsager. Kød kan være kogt kylling og fisk kan være kogt rødspætte eller torsk. Kogt vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes en mild grød - f.eks. hirsegrød eller quinoagrød. Det kan også være en flerkornsgrød, hvor du blander risgrød, hirsegrød og quinoa. Brug gerne lidt mild frugtmos som topping, kogt vand af kop.

Aften 18: Prøv med lidt risretter eller kartoffelmos med mild grøntsagssovs. Giv kylling, kalkun eller mild fisk - torsk, rødspætte, laks, hellefisk eller ...

Annonce

... lignende. Kogt vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.

Hvis du lige nu, hvor du starter op med skemaden igen, synes, at det bliver lidt for mange måltider, også selvom du giver lidt af gangen, så må du gerne slå f.eks. formiddagsmåltidet sammen med morgenmåltidet. Det vil være okay :) Men ellers tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du prøver at vænne hendes mave til maden, ved netop at tilbyde lidt og tit - og ved så at vælge fødevarer, som er milde for maven.

Det vil sige f.eks. risgrød, boghvedegrød, quinoagrød, hirsegrød, havregrød eller måske en flerkornsgrød, hvor du blander netop disse grødtyper.

Det vil også sige lyst brød - og da hun endnu ikke er helt parat til brødhapsere, kan det i stedet være rigtig fint, at du giver hende f.eks. en tvebak i hånden, som hun kan gumle på. Prøv også gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker.

Lyst kød og lys fisk - kylling, kalkun, torsk, rødspætte, hellefisk og lignende - det bør lige nu koges eller laves i ovn. Stegt mad og rødt kød kræver mere af hendes mave...

Ris og pasta - som det er eller med lidt mild grøntsagssovs, f.eks. en mild tomatsovs.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Kartofler er godt som basis i en grøntsagsmos og også bagte kartofler eller kartoffelbåde fra ovnen, vil være gode for hende at sidde og gumle på selv.

Mos eller bagte grøntsager kan være godt, milde grøntsager er f.eks. gulerod, ærter, squash, blomkål...

Amning og derudover modermælksersatatning med mælkesyrebakterier eller tilbyd hende en kur med flydende mælkesyrebakterier i en periode.

Du må meget gerne bibeholde samme grødtyper og grøntsagstyper i en periode, så hun ikke får meget forskelligt dag for dag. netop for at hendes mave ikke bombarderes med alt for mange nye fødevarer hele tiden. Det kan også gøre hende mere tryg ved at spise igen, at du dag for dag forsøger at servere nogenlunde det samme. I takt med at maven så stabiliserer sig, kan du begynde at variere mere igen og tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad og dermed i familiemaden.

Det er helt normalt, at visse madvarer kan komme ud i bleen og virke ufordøjede - men jo mere du koger og moser maden, jo bedre vil hun kunne fordøje det. Mad i stykker, små hapsere osv. vil hun dog have svært ved at tygge og derfor svært ved at bearbejde helt.

Det er også helt normalt, at afføringen vil skifte farve efter, hvad hun spiser - men du skal naturligvis ikke opleve, at hun har ondt i maven gennem længere tid, og at hun har svært ved at komme af med sin afføring eller modsat, har diarré...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit - og god bedring med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor