Svar: Skriger ved flaske og utilfredse brummelyde ved skemad

17. november 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ida

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter, alt det du tænker, og hvad du har forsøgt :) Jeg kan godt forstå, du synes det er svært, det lyder som en meget svær situation og også noget, jeg tænker, du/I skal have hjælp til.

Der er ergoterapeuter, som har uddannet sig specielt til at tage sig af og hjælpe børn med spiseproblemer. Det kan være spiseproblemer hos børn med refluks, spiseproblemer hos børn med forskellige handicap - og det kan også være spiseproblemer hos sunde og raske børn, som er tilfældet hos jer. Det er vigtigt, at du reagerer nu - for jo hurtigere man kan gå ind og hjælpe barnet, jo bedre er det. Jo længere tid barnet har svært ved at spise, jo sværere kan det være at få brudt den cirkel. Prøv at se på hjemmesiden Lebahn.dk.

Derudover vil jeg anbefale dig, at du forsøger at holde så fast en dagsplan som muligt. Faste spisetider er vigtigt, fordi det er med til at påvirke din datters indre ur og dermed hendes fornemmelse for sult og dermed lyst til at spise.

Det er rigtig godt, at du forsøger med lidt af gangen, hvis hun tilbydes for meget, kan det virke for overvældende for hende og gøre, at hun så afviser helt. Små bitte skefulde, lidt af gangen vil være rigtig godt og prøv ikke at fokusere så meget på mængden, sig til dig selv at lidt er bedre end ingenting.

Jeg vil også anbefale dig, at du starter hvert måltid med lidt i hånden, som hun kan sidde og sutte på. Det at sutte, smage, slikke og fornemme maden kan også være med til at give lidt spiselyst. Du kan prøve med lidt bløde frugtbåde, det kan være appelsinbåde, melonbåde, lidt blomme uden skræl - og du må gerne holde det, så du holder og hun slikker og smager - og derefter kan du så forsøge at følge efter med lidt på en ske.

Nogle børn protesterer mod skeen. Det kan nogle gange hjælpe at forsøge med en anden ske - hvis du giver hende skemaden på en stålske, kan du prøve med en ske i plastik eller forsøge med en helt blød babyske i silikone. Du kan faktisk også prøve at give hende lidt grød med et stykke agurk, så du laver en "agurkeske", fordi det nogle gange vil gøre, at hun så accepterer at sidde og sutte og smage og på den måde lykkes det at få lidt grød i hende og hun finder ud af, at grøden smager godt.

Det vil også være rigtig godt, hvis du varierer mellem færdiglavet og hjemmelavet babygrød og babymos. Det kan være rart for dig med det færdiglavede, fordi du her kan lave meget lidt af ...

Annonce

... gangen og det gør, at du ikke skal smide så meget mad ud. Og det er helt okay, at du lige nu vælger dette, fremfor at stå og kokkerere selv og det så bliver afvist.

Og så er der det med flasken... Det er helt okay, at du lige nu forsøger at lade hende styre det lidt selv og så støtter flasken let, når hun spiser. Det vigtigste er, at hun får sin mælk. Du kan prøve med en anden type erstatning, fordi hun måske bedre kan lide smagen af noget andet - nogle børn kører også lidt træt i smagen af modermælkserstatning og har brug for lidt forandring. Selvom det er lidt dyrere at købe mme på brik, så kan du prøve at købe et par brikker fra et andet firma og se, hvordan hun tager imod dette.

Nogle gange kan det også hjælpe at prøve med en anden flaske eller flaskesut, - men det lyder som om, at hun egentlig er glad for flasken og tager fint imod den, hun har bare rigtig svært ved at mærke, hvornår hun egentlig er sulten/tørstig og hvornår hun ikke er - og derfor protesterer hun. Når hun først tager den, så går det okay... sådan læser jeg dit brev. Hun har derfor ikke som sådan svært ved at sutte på flaske, eller protesterer over at mælken løber for hurtigt, for langsomt eller lignende.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er okay, hvis du f.eks. vælger at give hende flaske, imens hun er i barnevognen eller ligger på sofaen, sidder i sin skråstol eller hvad I nu har. Hvis hun protesterer mod at være i din favn, så er det helt okay, at hun får flasken uden for din favn, når hun spiser - hun kan få masser af kontakt og nærhed, når hun så ikke spiser:) Du skal derfor gøre det, som du fornemmer får hende til at acceptere flasken bedst muligt.

Nogle børn har meget svært ved at drikke af flasken, hvis de samtidig skal se forældrene i øjnene, de kan ikke koncentrere sig om både at spise og at drikke.. her kan du med fordel sætte dig med hende på skødet, så hun sidder med ryggen op af dig og kikker ud i rummet, imens du så tilbyder hende flasken. Du kan se denne flaskestilling i min bog "Helens bog om Amning & Flaske", jeg kalder den "siddende på skrå"..:)

Nogle børn har glæde af at få en sut først, og når de så har suttet lidt på sutten og er kommet ind i sutterytmen, så kan man fjerne sutten og give flasken i stedet.. Hos nogle børn hjælper det lidt... Igen skal du gøre det, som du fornemmer kan gøre at jeres lille pige vil tage imod, så hun får sin mælk.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to