Svar: Ammegigt/barselsgigt?

24. september 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Solomor

Tak for dit brev :)

Så vidt jeg har kunne finde ud af, så vil nogle kvinder i forbindelse med graviditet, fødsel og efterfølgende ammeperiode opleve smerter og stivhed i deres led. Dette skyldes hormonændringer, og for de fleste kvinder stopper smerterne i forbindelse med at kvindens hormoncyklus normaliseres og amningen stopper.

Hvis smerterne ikke stopper, så kan det være tegn på, at kvinden har f.eks. Reumatoid Artritis (gigt), og det bør derfor altid undersøges. Det er vigtigt at tale med egen læge om symptomerne. Egen læge kan blandt andet sørge for, at der bliver taget blodprøver og også røntgenbilleder, hvis det skønnes relevant.

Det kan være meget svært at diagnosticere, hvorvidt der er talt om "normale" efterfødsels-hormon-påvirkede smerter, eller om der er tale om Rheumatoid Arthritis - for symptomerne er ofte de samme. Bliver du ved med at have symptomer, så er det derfor vigtigt, at du kontakter din læge igen.

Det skal også altid medregnes, hvordan amningen fungerer. Hvis man har ...

Annonce

... gentagende brystbetændelser eller har en brystabces, så vil nogle kvinder i forbindelse med denne infektion, også opleve at få smerter i og problemer med deres led. Dette skal også behandles.

Hvis dit barn er 15 måneder nu, og du ikke længere ammer, du har fået din menstruation, og din cyklus kører helt normalt, som før du blev gravid - så synes jeg, det vil være helt relevant, at du kontakter lægen igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ammegigt/Barselsgigt har samme symptomer som gigt Reumatoid Artritis, men det er ikke gigt, og det holder op igen - hos nogle desværre først efter 1.5-2 år... Nogle oplever det kun en gang, andre oplever det efter hver fødsel. Det er dog meget vigtigt at sikre sig, at der ikke er tale om gigt, som naturligvis skal behandles. Gigt rammer 3 gange så mange kvinder som mænd. Gigt kan behandles med smertestillende, forebyggelse af ledskader og andre ting - og viser det sig, at man har gigt, så er det vigtigt at starte behandling så hurtigt som muligt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger