Svar: Ammegigt/barselsgigt?
24. september 2015
Alder:
15 mdr.
Kære Solomor
Tak for dit brev :)
Så vidt jeg har kunne finde ud af, så vil nogle kvinder i forbindelse med graviditet, fødsel og efterfølgende ammeperiode opleve smerter og stivhed i deres led. Dette skyldes hormonændringer, og for de fleste kvinder stopper smerterne i forbindelse med at kvindens hormoncyklus normaliseres og amningen stopper.
Hvis smerterne ikke stopper, så kan det være tegn på, at kvinden har f.eks. Reumatoid Artritis (gigt), og det bør derfor altid undersøges. Det er vigtigt at tale med egen læge om symptomerne. Egen læge kan blandt andet sørge for, at der bliver taget blodprøver og også røntgenbilleder, hvis det skønnes relevant.
Det kan være meget svært at diagnosticere, hvorvidt der er talt om "normale" efterfødsels-hormon-påvirkede smerter, eller om der er tale om Rheumatoid Arthritis - for symptomerne er ofte de samme. Bliver du ved med at have symptomer, så er det derfor vigtigt, at du kontakter din læge igen.
Det skal også altid medregnes, hvordan amningen fungerer. Hvis man har gentagende brystbetændelser eller har en brystabces, så vil nogle kvinder i forbindelse med denne infektion, også opleve at få smerter i og problemer med deres led. Dette skal også behandles.
Hvis dit barn er 15 måneder nu, og du ikke længere ammer, du har fået din menstruation, og din cyklus kører helt normalt, som før du blev gravid - så synes jeg, det vil være helt relevant, at du kontakter lægen igen.
Ammegigt/Barselsgigt har samme symptomer som gigt Reumatoid Artritis, men det er ikke gigt, og det holder op igen - hos nogle desværre først efter 1.5-2 år... Nogle oplever det kun en gang, andre oplever det efter hver fødsel. Det er dog meget vigtigt at sikre sig, at der ikke er tale om gigt, som naturligvis skal behandles. Gigt rammer 3 gange så mange kvinder som mænd. Gigt kan behandles med smertestillende, forebyggelse af ledskader og andre ting - og viser det sig, at man har gigt, så er det vigtigt at starte behandling så hurtigt som muligt.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske