Svar: Navlen popper ud - Navlebrok?
17. august 2015
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Navlebrok er en udposning af navlen, som opstår når bugvæggen er tynd, og muskulaturen ikke er stærk nok til at beskytte området omkring navlen tilstrækkeligt. Hos børn er det ofte medfødt og i de fleste tilfælde, vil det forsvinde af sig selv.
Jeg kan ikke udelukke, at din dreng har et navlebrok, og derfor synes jeg, at det vil være relevant, at du spørger jeres læge. Hellere tjekke en gang for meget :) Men det kan også sagtens være fordi, han nu begynder at gå mere omkring, hans krop former sig på en anden måde. Når man er så lille, som han er, så vil maven naturligt stritte ud, og det kan også få navlen til at se lidt mere "strittende ud".
De fleste børn har i 1-2 års alderen en strutmave. Den forsvinder ofte i 3 års alderen, hvor svajet i de nederste ryghvivler ændrer sig og forsvinder - og helt naturligt bliver strutmaven derfor mindre. Om det er en fysiologisk ændring, fordi han som sagt er ved at rejse sig, går mere rundt, bruger sin krop på en anden måde, eller om det er et navlebrok, synes jeg, I skal lade lægen vurdere :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske