Svar: Sammenvoksede skamlæber
16. juni 2015
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære L´s mor
Tak for dit brev :)
Man oplever nogle gange sammenvoksede skamlæber hos piger - det opstår ofte i alderen 6 måneder til 6 år. Det er meget sjældent, at skamlæberne vokser helt sammen, der vil, som du skriver, ofte være en lille åbning.
Det skyldes ofte et lavt østrogenniveau, og hos mange piger vil skamlæberne adskille sig igen, når pigen går i puberteten, netop fordi østrogenniveauet stiger i den forbindelse. Derfor vil man ofte se det an… Hos nogle piger lukker skamlæberne sig dog så meget sammen, at man vil vælge at skille dem ad. Det kan være nødvendigt, hvis pigen f.eks. har problemer med at tisse og holde sig renlig, får mange underlivsbetændelser osv. fordi der ikke er åbent omkring urinrøret. Derfor er det rigtig godt, at I er blevet henvist til børneafdelingen, hvor de kan undersøge din datter og tage en snak med jer om, hvordan I skal forholde jer.
Det er vigtigt ikke at forsøge selv at trække skamlæberne fra hinanden, da det kan gøre meget ondt - skal det gøres, så foretages det af lægerne på sygehuset og under bedøvelse. Vælger man at adskille skamlæberne skal man være forberedt på, at de kan gro sammen igen.
Nogle gange vil man udskrive en hormoncreme, som skal smøres på, der hvor skamlæberne er vokset sammen. Østrogenet i cremen får skamlæberne til at skille sig fra hinanden. Det virker ofte forholdsvist hurtigt - inden for få uger - men det kan være nødvendigt at smøre i længere tid, for at holde dem adskilt. Og selvom denne behandling virker, så kan man også her risikere at pigens skamlæber igen vokser sammen. Derfor vil man altid vurdere, hvorvidt sammenvoksningen giver hende problemer eller om man skal lade tiden virke og se om det ikke ændrer sig i takt med at hun kommer i puberteten.
Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs og gør dig mange tanker, når du oplever, at hendes skamlæber har lukket sig. Jeg håber dette vil give dig lidt ro med på vejen…
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske