Svar: Sammenvoksede skamlæber

16. juni 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære L´s mor

Tak for dit brev :)

Man oplever nogle gange sammenvoksede skamlæber hos piger - det opstår ofte i alderen 6 måneder til 6 år. Det er meget sjældent, at skamlæberne vokser helt sammen, der vil, som du skriver, ofte være en lille åbning.

Det skyldes ofte et lavt østrogenniveau, og hos mange piger vil skamlæberne adskille sig igen, når pigen går i puberteten, netop fordi østrogenniveauet stiger i den forbindelse. Derfor vil man ofte se det an… Hos nogle piger lukker skamlæberne sig dog så meget sammen, at man vil vælge at skille dem ad. Det kan være nødvendigt, hvis pigen f.eks. har problemer med at tisse og holde sig renlig, får mange underlivsbetændelser osv. fordi der ikke er åbent omkring urinrøret. Derfor er det rigtig godt, at I er blevet henvist til børneafdelingen, hvor de kan undersøge din datter og tage en snak med jer om, hvordan I skal forholde jer.

Det er vigtigt ikke at forsøge selv at trække skamlæberne fra hinanden, da det kan ...

Annonce

... gøre meget ondt - skal det gøres, så foretages det af lægerne på sygehuset og under bedøvelse. Vælger man at adskille skamlæberne skal man være forberedt på, at de kan gro sammen igen.

Nogle gange vil man udskrive en hormoncreme, som skal smøres på, der hvor skamlæberne er vokset sammen. Østrogenet i cremen får skamlæberne til at skille sig fra hinanden. Det virker ofte forholdsvist hurtigt - inden for få uger - men det kan være nødvendigt at smøre i længere tid, for at holde dem adskilt. Og selvom denne behandling virker, så kan man også her risikere at pigens skamlæber igen vokser sammen. Derfor vil man altid vurdere, hvorvidt sammenvoksningen giver hende problemer eller om man skal lade tiden virke og se om det ikke ændrer sig i takt med at hun kommer i puberteten.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs og gør dig mange tanker, når du oplever, at hendes skamlæber har lukket sig. Jeg håber dette vil give dig lidt ro med på vejen…

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.