Svar: Lind afføring 2.5 år

26. april 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt er der ikke noget problem ved at give din dreng mælkesyrebakterier til tarmen, og der findes forskellige muligheder. Men jeg ved simpelthen ikke nok om Molkosan eller Valleforce til at kunne sige, om dette kan anbefales, og jeg synes ikke du skal begynde at tilbyde din dreng forskellige "naturlægemidler", uden at drøfte problematikken med jeres læge. Det er vigtigt at udelukke, at han ikke har lind afføring på grund af mad-intollerance, fødevareallergi eller andet.

Som udgangspunkt tænker jeg, at det vil være godt, hvis du lige nu forsøger at hjælpe din drengs mavefunktion ved at sammensætte hans kost lidt anderledes… Det kunne nemlig lyde som om, at din dreng har det man kalder Toddlers Diarré eller Tumlinge Diarré.

Toddlers Diarré opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert og der er her nogle ting du skal være opmærksom på:

- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt for groft brød.

- Indtagelse af juice eller store mængder frugt ...

Annonce

... og bær

- Indtagelse af søde ting som slik

- Indtagelse af fedtfattig kost

- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Selvom din dreng nu er 2.5 år og fedtmængden generelt skal skrues lidt ned og kosten være sund, så kan du godt forsøge om lidt ekstra fedtstof i grøden, på brødet, lidt sovs osv. vil gøre en forskel hos jer. Sunde fedststoffer får han også fra forskellige typer fisk, ligesom han kan spise knuste nødder eller f.eks. avokado. Hold også igen med saft og lignende søde drikke. Og pas på med for meget råkost, som han kan have svært ved at tygge sig igennem. Det samme med brød - prøv med de lysere, men stadig fiberholdige typer brød. Brød som vejer, når du holder det i hånden, men som ikke indeholder store mængder hele kerner.

Prøv også at skrue hans mælkeindtag lidt ned. Han behøver ikke nå op på 500 ml dagligt. Hvis han får min. 350 ml vil han være dækket fint ind.

Hvis sammensætningen af hans kost ikke ændrer noget, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far