Svar: Lind afføring 2.5 år
26. april 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt er der ikke noget problem ved at give din dreng mælkesyrebakterier til tarmen, og der findes forskellige muligheder. Men jeg ved simpelthen ikke nok om Molkosan eller Valleforce til at kunne sige, om dette kan anbefales, og jeg synes ikke du skal begynde at tilbyde din dreng forskellige "naturlægemidler", uden at drøfte problematikken med jeres læge. Det er vigtigt at udelukke, at han ikke har lind afføring på grund af mad-intollerance, fødevareallergi eller andet.
Som udgangspunkt tænker jeg, at det vil være godt, hvis du lige nu forsøger at hjælpe din drengs mavefunktion ved at sammensætte hans kost lidt anderledes… Det kunne nemlig lyde som om, at din dreng har det man kalder Toddlers Diarré eller Tumlinge Diarré.
Toddlers Diarré opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert og der er her nogle ting du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt for groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Selvom din dreng nu er 2.5 år og fedtmængden generelt skal skrues lidt ned og kosten være sund, så kan du godt forsøge om lidt ekstra fedtstof i grøden, på brødet, lidt sovs osv. vil gøre en forskel hos jer. Sunde fedststoffer får han også fra forskellige typer fisk, ligesom han kan spise knuste nødder eller f.eks. avokado. Hold også igen med saft og lignende søde drikke. Og pas på med for meget råkost, som han kan have svært ved at tygge sig igennem. Det samme med brød - prøv med de lysere, men stadig fiberholdige typer brød. Brød som vejer, når du holder det i hånden, men som ikke indeholder store mængder hele kerner.
Prøv også at skrue hans mælkeindtag lidt ned. Han behøver ikke nå op på 500 ml dagligt. Hvis han får min. 350 ml vil han være dækket fint ind.
Hvis sammensætningen af hans kost ikke ændrer noget, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske