Svar: Hygiejne, daginstitution
16. april 2015
Alder:
0 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en vejledning "Hygiejne i Daginstitutioner", som alle institutioner bør have og bør følge. I denne bog kan du blandt andet finde følgende sætninger: "Infektioner, der smitter via afføringen, udgør et betydeligt sundhedsmæssigt problem i daginstitutioner", "Puslepladser skal adskilles helt fra områder, hvor børn leger eller spiser" og "Drikkevand skal som hovedregel hentes i køkkenet - og ikke ved håndvasken på toilettet".
Det er naturligvis vigtigt, at børn tilbydes muligheden for at få noget at drikke i løbet af dagen, og det er rigtig vigtigt, at de selv kan tage vand, når de føler tørst. Hvis den pågældende daginstitution ikke har mulighed for at børnene kan hente vand i køkkenet, så vil mit forslag være, at personalet stiller kander med frisk vand frem, som børnene så kan tage, og deres drikkekrus skal stå i rummet, hvor de spiser eller ved køkkenet, men ikke på toilettet:) Om sommeren når det er varmt, stilles der frisk drikkevand frem på legepladsen.
Alle daginstitutioner bør have udarbejdet en hygiejne politik, og den kan du naturligvis spørge til. Der kan i kommunen, hvor I bor, også være en sundhedsplejerske, som laver hygiejnetilsyn i kommunens institutioner. Det kan du også undersøge. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvordan man gør det, men det er kommunen som fører tilsyn med både hygiejne og sikkerhed.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske