Svar: Ondt ved afføring

26. marts 2015

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det er oplagt at tænke, at jeres dreng har problemer med mave- tarm, når du oplever at han græder, kravler baglæns og tydeligt virker utilpas, når han skal have afføring - og jeg synes det lyder som en god idé, at du kontakter lægen igen og drøfter med lægen, om I kan få en henvisning til børneafdelingen.

Du skriver at han "altid har haft løs mave" - du skal her naturligvis være sikker på at han ikke har det man kalder obstipationsdiarré. Det betyder, at han godt kan være forstoppet og faktisk have en hård knold af afføring siddende og så løber der tynd afføring, diarré, ved siden af - så man derfor ikke tror, at barnet er forstoppet. Der vil dog her være tale om vandig afføring som har afføringsfarve og afføringen kan virke slimet/trådet..

Du kan også overveje om han kan have det, som hedder Toddlers Diarré. Det er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, som ofte ses i 1-2½ års alderen, men det kan sagtens forkomme tidligere og senere. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.

Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarré. Derfor er det igen en god idé, at du kontakter lægen, så jeres dreng kan blive undersøgt ordentligt:)

Toddlers Diarré opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.

Du skal være opmærksom på:

- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.

- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær

- Indtagelse af søde ting som slik

- Indtagelse af fedtfattig kost

- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt

Din dreng skal stadig have en vis mængde fedt i maden. Han bør drikke letmælk og du skal også stadig give ham smør på brøddet. Måske vil han have glæde af lidt ekstra fedtstof i grøden i en periode… ligesom I skal bruge sovs i maden osv.

Det vil også være en god idé, at du fortsat giver ham kogte grøntsager og ikke giver ham for meget råkost, ligesom du skal prøve at give ham ...

Annonce

... lysere brødtyper. Han må gerne få fuldkornsbrød, men prøv at undgå brød med hele kerner, simpelthen for at lette optagelsen i tarmen.

Giv ham gerne frugt dagligt, men ikke i meget store mængder og server evt. revet æble eller moset banan sammen med lidt tykmælk f.eks. om eftermiddagen, som et lille mellemmåltid. Revet æble og frisk banan kan være med til at "samle maven" lidt og det samme kan mælkesyrebakterier, som han så får naturligt via tykmælk.

Undgå slik, saftevand og unødigt sukker - giv f.eks. frisk frugt i stedet for tørret frugt i en periode og giv ham frisk vand fra hanen i stedet for saft, juice og lignende.

Det skal naturligvis undersøges om han kan have problemer med laktose. Hvis han har laktoseintolerance, så kan han ikke nedbryde mælkesukker og symptomerne vil ofte være tynd mave, oppustethed, rumlen og uro i maven. Symptomerne behøver ikke komme med det samme man indtager mælk eller mælkeprodukter, nogle gange kommer symptomerne først efter nogle timer. Derfor vil der nogle gange gå tid, før man mistænker dette som problemet…

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Han kan naturligvis også have en infektion i sin mave. Han kan f.eks. have en svampeinfektion eller han kan have en perianal streptokok infektion. De rifter lægen har talt om, kan godt være på grund af dette - symptomerne er netop smerte, kløe, sekretion fra endetarmsområdet, sårdannelse og rifter…

Han kan også have børneorm, som er små sytrådslignende orme, der sidder i tyktarmen og endetarmen. Det ses normalt ikke hos børn under 2 år, men der er jo aldrig regler uden undtagelse… Symptomerne på dette er søvnbesvær, rastløshed, irritation, og man vil ofte kunne se ormen med det blotte øje i afføringen, især om natten fordi ormen her kryber ud omkring endetarmen for at lægge æg…

Det er vigtigt at du spørger jeres læge og du skal ikke lade dig affeje. Sig til lægen at du er oprigtigt bekymret for at han kan have et eller andet. Du oplever, at han ikke trives og du har en helt klar fornemmelse for, at det er noget med maven. Spørg om I selv kan tage nogle afføringsprøver og om ikke han kan blive undersøgt:)

Og når alt dette er sagt, så kan det naturligvis også være, at din lille dreng lige nu blot går igennem et stort udviklingsspring og synes det hele er lidt svært...

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder