Svar: Slut med sut - men sluger afsindig meget luft

16. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære M

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I trives bedre alle tre:)

Jeg synes det vil være en god idé at du bestiller en tid hos en øre-næse-hals-læge og lige får tjekket jeres dreng. Det er vigtigt at få afklaret, om han kan have problemer med f.eks. hævede mandler, polypper eller andet, som kan forklare hans tendens til at sluge luft. Eller om han gør det af "dårlig vane".

Snorker han? Det kan også være tegn på at han har problemer med mandler/polypper. Det kan være at jeres dreng har søvnapnø og at hans gispen efter vejret, det du oplever som at han sluger luft, faktisk handler om, at han har nogle vejrtrækningspauser, hvor han så hiver efter vejret, når han begynder at trække vejret igen… Jeg synes det vil være relevant at du drøfter denne problematik med en øre-næse-hals-læge og du kan bestille tid direkte og uden henvisning.

Hvis du har mulighed for det, så kunne du også prøve at optage det - evt. med både lyd og billede f.eks. på din telefon. Så kan du vise det til lægen. Det kan gøre det lettere for lægen at vurdere, hvad der er tale om hos jer:)

Hvis han gør det "af dårlig vane", så tænker jeg, at du skal prøve at erstatte sutten med noget andet - f.eks. en klud eller en bamse, slaskedukke eller lignende med lange arme ...

Annonce

... eller ben - et eller andet, som han faktisk stadig kan sutte på, men så behovet stille og roligt ebber ud. Det kan være nødvendigt at lade ham beholde sutten lidt længere, hvis han begynder at vise tendens til at ville bruge sin tommelfinger i stedet. Vænner han sig til tommelfingeren, kan det tage årevis at komme væk fra den vane, for den er jo altid lige "ved hånden"… sutten kan en overgang sættes på bamsens lange ben/arme…

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg tænker også, at det lyder som om, at I skal tage jeres dreng med i beslutningen om at stoppe med sutten, og at han måske vil have brug for en langsom nedtrapning og vil have svært ved det, hvis I stopper fra den ene dag til den anden. Han har måske brug for at kune følge lidt med… Det kan I gøre ved at lade ham selv være med til at smide sutterne ud en af gangen, efterhånden som de bliver slidte og mørnede og ikke kan mere. Vis ham de ødelagte sutter og lad ham være med til at kassere dem en af gangen - og køb ikke nye. Hen af vejen, så har han kun et par stykker tilbage og han kan så mentalt måske indstille sig på at det er slut med sut og tager selv sidste beslutning om, at nu er det nu… Og så skal han naturligvis stadig have den brandbil, som I har lovet ham:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København