Svar: Slut med sut - men sluger afsindig meget luft
16. marts 2015
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I trives bedre alle tre:)
Jeg synes det vil være en god idé at du bestiller en tid hos en øre-næse-hals-læge og lige får tjekket jeres dreng. Det er vigtigt at få afklaret, om han kan have problemer med f.eks. hævede mandler, polypper eller andet, som kan forklare hans tendens til at sluge luft. Eller om han gør det af "dårlig vane".
Snorker han? Det kan også være tegn på at han har problemer med mandler/polypper. Det kan være at jeres dreng har søvnapnø og at hans gispen efter vejret, det du oplever som at han sluger luft, faktisk handler om, at han har nogle vejrtrækningspauser, hvor han så hiver efter vejret, når han begynder at trække vejret igen… Jeg synes det vil være relevant at du drøfter denne problematik med en øre-næse-hals-læge og du kan bestille tid direkte og uden henvisning.
Hvis du har mulighed for det, så kunne du også prøve at optage det - evt. med både lyd og billede f.eks. på din telefon. Så kan du vise det til lægen. Det kan gøre det lettere for lægen at vurdere, hvad der er tale om hos jer:)
Hvis han gør det "af dårlig vane", så tænker jeg, at du skal prøve at erstatte sutten med noget andet - f.eks. en klud eller en bamse, slaskedukke eller lignende med lange arme eller ben - et eller andet, som han faktisk stadig kan sutte på, men så behovet stille og roligt ebber ud. Det kan være nødvendigt at lade ham beholde sutten lidt længere, hvis han begynder at vise tendens til at ville bruge sin tommelfinger i stedet. Vænner han sig til tommelfingeren, kan det tage årevis at komme væk fra den vane, for den er jo altid lige "ved hånden"… sutten kan en overgang sættes på bamsens lange ben/arme…
Jeg tænker også, at det lyder som om, at I skal tage jeres dreng med i beslutningen om at stoppe med sutten, og at han måske vil have brug for en langsom nedtrapning og vil have svært ved det, hvis I stopper fra den ene dag til den anden. Han har måske brug for at kune følge lidt med… Det kan I gøre ved at lade ham selv være med til at smide sutterne ud en af gangen, efterhånden som de bliver slidte og mørnede og ikke kan mere. Vis ham de ødelagte sutter og lad ham være med til at kassere dem en af gangen - og køb ikke nye. Hen af vejen, så har han kun et par stykker tilbage og han kan så mentalt måske indstille sig på at det er slut med sut og tager selv sidste beslutning om, at nu er det nu… Og så skal han naturligvis stadig have den brandbil, som I har lovet ham:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske