Svar: Kan det være allergi?

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Man kan godt være allergisk overfor kamille. Kamille hører til det man kalder kurvblomstfamilien og herunder hører f.eks. også mælkebøtte, Bellis, Tagetes, Georginer, Kornblomster, Margueritter, Morgenfruer, Solsikke mv.

Når man reagerer på disse blomster, så reagerer man ofte ved at få eksem. Reaktionen opstår, når man er i berøring med planterne eller rører ved deres saft. Hvis man f.eks. ikke tåler mælkebøtte, så vil man altså kunne få eksem, når og hvis man plukker mælkebøtteblade til den kanin, man har som kæledyr.

Nogle kurvblomstfamilie-planter er spiselige - det gælder f.eks. kamille, mælkebøtte, jordskokker, artiskokker, icebergsalat og lignende. Man ved desværre ikke helt, hvad betydning det har om man spiser eller drikker afkog af disse planter. Nogle ...

Annonce

... allergikere oplever dog at hvis de drikker f.eks. kamille-te, så kan det forværre deres kurvblomsteksem.

Hos så lille en pige som jeres, så synes jeg ikke der er nogen grund til at "udfordre skæbnen" og jeg synes ikke I skal give hende kamille te, hvis hun reagerer, som I fortæller. Måske kan I give hende koffeinfri hvid te eller måske bare prøve med lidt kogt vand med en lille smule sukker…

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes også du skal prøve at drøfte det med jeres læge og I kan her tale om, hvorvidt det vil være relevant på et tidspunkt at blive henvist til f.eks. allergiklinikken på Gentofte Hospital. Her vil de blandt andet kunne lave en priktest som kan vise, hvis jeres datter f.eks. ikke tåler kamille.

Det kan naturligvis også være tilfældet, at hun reagerer, men jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor