Svar: Kan det være allergi?
3. februar 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Man kan godt være allergisk overfor kamille. Kamille hører til det man kalder kurvblomstfamilien og herunder hører f.eks. også mælkebøtte, Bellis, Tagetes, Georginer, Kornblomster, Margueritter, Morgenfruer, Solsikke mv.
Når man reagerer på disse blomster, så reagerer man ofte ved at få eksem. Reaktionen opstår, når man er i berøring med planterne eller rører ved deres saft. Hvis man f.eks. ikke tåler mælkebøtte, så vil man altså kunne få eksem, når og hvis man plukker mælkebøtteblade til den kanin, man har som kæledyr.
Nogle kurvblomstfamilie-planter er spiselige - det gælder f.eks. kamille, mælkebøtte, jordskokker, artiskokker, icebergsalat og lignende. Man ved desværre ikke helt, hvad betydning det har om man spiser eller drikker afkog af disse planter. Nogle allergikere oplever dog at hvis de drikker f.eks. kamille-te, så kan det forværre deres kurvblomsteksem.
Hos så lille en pige som jeres, så synes jeg ikke der er nogen grund til at "udfordre skæbnen" og jeg synes ikke I skal give hende kamille te, hvis hun reagerer, som I fortæller. Måske kan I give hende koffeinfri hvid te eller måske bare prøve med lidt kogt vand med en lille smule sukker…
Jeg synes også du skal prøve at drøfte det med jeres læge og I kan her tale om, hvorvidt det vil være relevant på et tidspunkt at blive henvist til f.eks. allergiklinikken på Gentofte Hospital. Her vil de blandt andet kunne lave en priktest som kan vise, hvis jeres datter f.eks. ikke tåler kamille.
Det kan naturligvis også være tilfældet, at hun reagerer, men jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske