Svar: Skoldkopper
29. januar 2015
Alder:
15 mdr.
Kære Anne-Mette
Tak for dit brev:)
Skoldkopper er en meget smitsom børnesygdom, som man kun får én gang i sit liv. Det kan dog komme senere i livet i form af helvedesild.
Der er meget stor sandsynlighed for, at din datter vil blive smittet med skoldkopper, hvis hendes fætter har skoldkopper. Smitte sker via væske fra blærerne, via hænder, legetøj - hun kan også blive smittet via nys og hosten. Når skoldkopperne har fået tørre skorper, så smitter de ikke - det er blærerne som smitter.
Skoldkoppeblærerne kan sidde overalt på kroppen - i hårbunden eller på kroppen, på ansigtet, arme og ben. Nogle børn har mange blærer, andre kun ganske få.
Selve sygdommen varer ofte kun en uge, men skorperne kan være meget længe om at falde af.
Nogle børn bliver meget påvirket af det, får høj feber og er meget generet af den kløe som skorperne og blærerne ofte medfører. Andre børn bliver ikke særligt syge, men løber rundt og leger og har det rigtig fint, trods skoldkoppeblærerne.
Hvordan din datter vil reagerer kan man desværre ikke sige, og du skal derfor gøre op med dig selv, om du har lyst til at din datter får skoldkopper, og om du derfor vil udsætte hende for smitte i weekenden :)
Jeg vil anbefale dig at se på min bog "Helens bog om børn og sygdom". Ud over at læse om forskellige sygdomme, så kan du også læse om, hvordan man giver børn medicin, observerer dem, når de har smerter, plejer dem, når de har feber, hvad man siger til lægen osv.
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god bedring til din lille nevø:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske