Svar: Skoldkopper

29. januar 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anne-Mette

Tak for dit brev:)

Skoldkopper er en meget smitsom børnesygdom, som man kun får én gang i sit liv. Det kan dog komme senere i livet i form af helvedesild.

Der er meget stor sandsynlighed for, at din datter vil blive smittet med skoldkopper, hvis hendes fætter har skoldkopper. Smitte sker via væske fra blærerne, via hænder, legetøj - hun kan også blive smittet via nys og hosten. Når skoldkopperne har fået tørre skorper, så smitter de ikke - det er blærerne som smitter.

Skoldkoppeblærerne kan sidde overalt på kroppen - i hårbunden eller på kroppen, på ansigtet, arme og ben. Nogle børn har mange blærer, andre kun ganske få.

Selve sygdommen varer ofte kun en uge, men skorperne kan være meget længe om at falde af.

Nogle børn bliver ...

Annonce

... meget påvirket af det, får høj feber og er meget generet af den kløe som skorperne og blærerne ofte medfører. Andre børn bliver ikke særligt syge, men løber rundt og leger og har det rigtig fint, trods skoldkoppeblærerne.

Hvordan din datter vil reagerer kan man desværre ikke sige, og du skal derfor gøre op med dig selv, om du har lyst til at din datter får skoldkopper, og om du derfor vil udsætte hende for smitte i weekenden :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg vil anbefale dig at se på min bog "Helens bog om børn og sygdom". Ud over at læse om forskellige sygdomme, så kan du også læse om, hvordan man giver børn medicin, observerer dem, når de har smerter, plejer dem, når de har feber, hvad man siger til lægen osv.

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god bedring til din lille nevø:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin