Svar: Forkølet og vil ikke have flasken
28. november 2014
Alder:
8 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, at du hjælper din dreng med at få renset næsen, så han har så frie luftveje som muligt - og gerne inden han skal spise. For når han skal sutte på flasken, så skal han naturligt trække vejret gennem næsen og det kan han ikke, hvis næsen er stoppet.
Saltvandsdråber morgen og aften er fint, men prøv om ikke det også kan hjælpe at dryppe hans næse før flasken inden middagsluren. Brug gerne en næsesuger, som du kan købe påapoteket eller i større supermarkeder. Det er en lille ballon med en stift. Tryk ballonen sammen, sæt spidse op til næsen, slip ballonen og snottet suges ud. Prøv et par gange, så du får det hele fjernet.
Prøv også om du ved at kilde din dreng lidt under næsten f.eks. med snippen af en stofble eller me lidt vat, kan få ham til at nyse. Når han nyser, så renser næsen sig selv…
Uldundertøj, hævet hovedgærde osv. Det er alt sammen super!
Der sker ikke noget ved, hvis han indtag af mælk ikke er så stort i et par dage, det vigtigste er at han får væske nok. Du kan fortsat komme mælk i og på hans grød og mos. Du må også gerne give ham lidt tykmælk yoghurt eller lignende - det kan være rart at spise, når man ikke er helt frisk og så får han lidt mælk på den måde.
Det vil være fint med 3 flasker modermælkserstatning i døgnet - f.eks. inden middagslur, aften og sen aften. Og derudover må han faktisk også gerne få lidt te - koffeinfri te, der findes flere typer men f.eks. kamillete. Nogle gange vil børn hellere drikke lidt te end mælk, - det kan være at ha har lidt kvalme og så kan lidt kogt vand/te nogle gange være rarere.
Generelt bør flasken bruges til modermælkserstatning og ikke til te eller andet. Men når han ikke er helt rask, så er væskeindtaget vigtigst. Du kan derfor godt prøve med te i flasken - men ellers er det bedst at give ham te af en kop eller tudkop.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske