Svar: Forkølet og vil ikke have flasken

28. november 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til 2

Tak for dit brev :)

Det er rigtig vigtigt, at du hjælper din dreng med at få renset næsen, så han har så frie luftveje som muligt - og gerne inden han skal spise. For når han skal sutte på flasken, så skal han naturligt trække vejret gennem næsen og det kan han ikke, hvis næsen er stoppet.

Saltvandsdråber morgen og aften er fint, men prøv om ikke det også kan hjælpe at dryppe hans næse før flasken inden middagsluren. Brug gerne en næsesuger, som du kan købe påapoteket eller i større supermarkeder. Det er en lille ballon med en stift. Tryk ballonen sammen, sæt spidse op til næsen, slip ballonen og snottet suges ud. Prøv et par gange, så du får det hele fjernet.

Prøv også om du ved at kilde din dreng lidt under næsten f.eks. med snippen af en stofble eller me lidt vat, kan få ham til at nyse. Når han nyser, så renser næsen sig selv…

Uldundertøj, hævet hovedgærde osv. Det er alt sammen super!

Der sker ikke noget ved, hvis han ...

Annonce

... indtag af mælk ikke er så stort i et par dage, det vigtigste er at han får væske nok. Du kan fortsat komme mælk i og på hans grød og mos. Du må også gerne give ham lidt tykmælk yoghurt eller lignende - det kan være rart at spise, når man ikke er helt frisk og så får han lidt mælk på den måde.

Det vil være fint med 3 flasker modermælkserstatning i døgnet - f.eks. inden middagslur, aften og sen aften. Og derudover må han faktisk også gerne få lidt te - koffeinfri te, der findes flere typer men f.eks. kamillete. Nogle gange vil børn hellere drikke lidt te end mælk, - det kan være at ha har lidt kvalme og så kan lidt kogt vand/te nogle gange være rarere.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Generelt bør flasken bruges til modermælkserstatning og ikke til te eller andet. Men når han ikke er helt rask, så er væskeindtaget vigtigst. Du kan derfor godt prøve med te i flasken - men ellers er det bedst at give ham te af en kop eller tudkop.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder