Svar: Spisning - 8 år, 4 mdr.

18. november 2014

Kategori:
Alder:
8 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev:)

MIn umiddelbare tanke er, at der højst sandsynligt er en sundhedsplejerske på jeres datters skole, som det ville være helt relevant at tale med. I kan altid ringe og aftale en tid, hvor I kan komme forbi hendes kontor til en snak - og I kan lave en aftale med hende om, at hun nogle gange snakker med jeres datter, så der på den måde bliver lidt fokus på, at det er vigtigt at jeres datter husker at spise sine måltider. Altså så jeres datter stille og roligt begynder at forstå, at når I beder hende spise, så er det ikke for at irritere hende, men fordi I gerne vil hjælpe hende - det er vigtigt med mange små måltider:)

Om en diætist vil være relevant afhænger af, hvorvidt I synes det er svært at sammensætte hende kost, så hensigtmæssigt som muligt. En diætist kan hjælpe jer med en kostsammensætning, som vil give jeres datter så meget energi som muligt og samtidig lave den med udgangspunkt i fødevarer, som I ved at jeres datter godt kan lide, i håb om at hun så bedre vil kunne spise.

Deruover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at I giver hende mad, som hun forholdsvist let kan spise. Det må ikke tage for lang tid at tygge sig igennem maden. Hvis hun bruger lang tid på at spise, så vil hun ofte ikke indtage mad nok. Derfor bør gulerødder skæres i mundrette stykker, så hun hurtigt kan tygge sig igennem dem. Ligesom frugt bør medbringes skåret i både, skrællet osv. I kan bruge "frugtposer" til formålet.

Det kan også være drikkeyoghurt eller lignende, som hun kan have med. Nogle ...

Annonce

... gange er det lettere at drikke og derefter løbe ud at lege, hun kan næsten drikke den på vej ud til legepladsen - hvis hun har travlt med at komme ud.

Chokolade og sukkerholdige fødevarer hæver blodsukkeret hurtigt og giver et hurtigt boost af energi - men når blodsukkeret falder, så falder det til gengæld hurtigt og det er nok her, hun næsten kan være ved at besvime. Det kan derfor være en god idé at give hende mad, som holder blodsukkeret mere stabilt og som giver mæthed over længere tid. Det kan være en banan eller det kan være fuldkornsbrød - gå efter brød med fuldkornsmærket. Hvis hun har brug for "lidt sødt", så kan det være en fint revet råkostsalat f.eks. bestående af fint revet gulerod, spidskål, æble, drysses med lidt rosiner, appelsinstykker eller lignende.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Husker hun at spise i 10 frikvateret? I kan evt. lave en aftale med lærerne om, at de husker at sige til børnene, at de skal spise deres medbragte frugt. Det kan også være at det vil kunne hjælpe hende med et lille ur, som kan sættes til at "bippe", når det er tid til at spise.. for nogle børn er det rarere på denne måde, fordi de har følelsen af at de selv styrer det mere end hvis voksne hele tiden "er efter dem" for at de skal spise.

Til sidst vil jeg lige nævne, at hvis I fortsat både oplever og hører fra skolen, at hun mangler energi, har tendens til nogle gange næsten at besvime, virker sulten men ikke spiser, mangler overskud osv. - så kan det være en god idé at tale med jeres læge og evt. få tjekket hendes blodsukker.

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder