Svar: Spisning - 8 år, 4 mdr.
18. november 2014
Alder:
8 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
MIn umiddelbare tanke er, at der højst sandsynligt er en sundhedsplejerske på jeres datters skole, som det ville være helt relevant at tale med. I kan altid ringe og aftale en tid, hvor I kan komme forbi hendes kontor til en snak - og I kan lave en aftale med hende om, at hun nogle gange snakker med jeres datter, så der på den måde bliver lidt fokus på, at det er vigtigt at jeres datter husker at spise sine måltider. Altså så jeres datter stille og roligt begynder at forstå, at når I beder hende spise, så er det ikke for at irritere hende, men fordi I gerne vil hjælpe hende - det er vigtigt med mange små måltider:)
Om en diætist vil være relevant afhænger af, hvorvidt I synes det er svært at sammensætte hende kost, så hensigtmæssigt som muligt. En diætist kan hjælpe jer med en kostsammensætning, som vil give jeres datter så meget energi som muligt og samtidig lave den med udgangspunkt i fødevarer, som I ved at jeres datter godt kan lide, i håb om at hun så bedre vil kunne spise.
Deruover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at I giver hende mad, som hun forholdsvist let kan spise. Det må ikke tage for lang tid at tygge sig igennem maden. Hvis hun bruger lang tid på at spise, så vil hun ofte ikke indtage mad nok. Derfor bør gulerødder skæres i mundrette stykker, så hun hurtigt kan tygge sig igennem dem. Ligesom frugt bør medbringes skåret i både, skrællet osv. I kan bruge "frugtposer" til formålet.
Det kan også være drikkeyoghurt eller lignende, som hun kan have med. Nogle gange er det lettere at drikke og derefter løbe ud at lege, hun kan næsten drikke den på vej ud til legepladsen - hvis hun har travlt med at komme ud.
Chokolade og sukkerholdige fødevarer hæver blodsukkeret hurtigt og giver et hurtigt boost af energi - men når blodsukkeret falder, så falder det til gengæld hurtigt og det er nok her, hun næsten kan være ved at besvime. Det kan derfor være en god idé at give hende mad, som holder blodsukkeret mere stabilt og som giver mæthed over længere tid. Det kan være en banan eller det kan være fuldkornsbrød - gå efter brød med fuldkornsmærket. Hvis hun har brug for "lidt sødt", så kan det være en fint revet råkostsalat f.eks. bestående af fint revet gulerod, spidskål, æble, drysses med lidt rosiner, appelsinstykker eller lignende.
Husker hun at spise i 10 frikvateret? I kan evt. lave en aftale med lærerne om, at de husker at sige til børnene, at de skal spise deres medbragte frugt. Det kan også være at det vil kunne hjælpe hende med et lille ur, som kan sættes til at "bippe", når det er tid til at spise.. for nogle børn er det rarere på denne måde, fordi de har følelsen af at de selv styrer det mere end hvis voksne hele tiden "er efter dem" for at de skal spise.
Til sidst vil jeg lige nævne, at hvis I fortsat både oplever og hører fra skolen, at hun mangler energi, har tendens til nogle gange næsten at besvime, virker sulten men ikke spiser, mangler overskud osv. - så kan det være en god idé at tale med jeres læge og evt. få tjekket hendes blodsukker.
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske