Svar: Kløe i endetarmen
16. november 2014
Alder:
3 år
Kære Stine
Jeg synes, det vil være en god idé, at I drøfter jeres drengs problemer med kløe i endetarmen med jeres læge. Det har efterhånden varet længe nu, og selvom det bliver bedre, så er han stadig generet af det - og hans kløe har flyttet sig op til at være i tarmen og ikke omkring anus - jeg synes det er relevant, at spørge lægen til råds.
Du har tidligere fortalt, at I alle er blevet behandlet for børneorm, også selvom man ikke så tegn på orm, mere som en sikkerhedsforanstaltning. Og det lyder fint. Det vil ofte også være sådan, at det netop klør om aftenen eller om natten, hvis man har orm, og det er jo ikke tilfældet hos jer. Ikke desto mindre, vil det være relevant at tale med lægen om, hvorvidt det kan være børneorm og der er brug for en ny kur…
Har han fået taget afføringsprøver? Jeg lærte som sygeplejerske, at man altid skulle tage tre på hinanden følgende prøver - og jeg synes det vil være relevant, at I taler med lægen om, hvorvidt det vil være relevant med afføringsprøver fra jeres dreng.
Hvad med svamp? Han kunne måske også have en svampeinfektion…
Og blødningen fra hans endetarm, når han bliver tørret - kan I se om han har en rift eller om han måske har en hæmoride? Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han bløder og få det behandlet rigtigt.
Hvis han har en svampeinfektion, så skal dette behandles med f.eks. Brentan. Hvis han har en hæmoride, så kan dette behandles med en hæmoridecreme og evt. noget lokalbedøvende - og her hjælper inotyol og locoid derfor ikke..
Så mit råd er, at I ringer til lægen og drøfter situationen, for at finde ud af, hvordan I kan hjælpe jeres lille dreng - det må være meget ubehageligt for ham.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske