Svar: Kløe i endetarmen

16. november 2014

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Stine

Jeg synes, det vil være en god idé, at I drøfter jeres drengs problemer med kløe i endetarmen med jeres læge. Det har efterhånden varet længe nu, og selvom det bliver bedre, så er han stadig generet af det - og hans kløe har flyttet sig op til at være i tarmen og ikke omkring anus - jeg synes det er relevant, at spørge lægen til råds.

Du har tidligere fortalt, at I alle er blevet behandlet for børneorm, også selvom man ikke så tegn på orm, mere som en sikkerhedsforanstaltning. Og det lyder fint. Det vil ofte også være sådan, at det netop klør om aftenen eller om natten, hvis man har orm, og det er jo ikke tilfældet hos jer. Ikke desto mindre, vil det være relevant at tale med lægen om, hvorvidt det kan være børneorm og der er brug for en ny kur…

Har han fået taget afføringsprøver? Jeg lærte som sygeplejerske, at man altid skulle tage tre på ...

Annonce

... hinanden følgende prøver - og jeg synes det vil være relevant, at I taler med lægen om, hvorvidt det vil være relevant med afføringsprøver fra jeres dreng.

Hvad med svamp? Han kunne måske også have en svampeinfektion…

Og blødningen fra hans endetarm, når han bliver tørret - kan I se om han har en rift eller om han måske har en hæmoride? Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han bløder og få det behandlet rigtigt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis han har en svampeinfektion, så skal dette behandles med f.eks. Brentan. Hvis han har en hæmoride, så kan dette behandles med en hæmoridecreme og evt. noget lokalbedøvende - og her hjælper inotyol og locoid derfor ikke..

Så mit råd er, at I ringer til lægen og drøfter situationen, for at finde ud af, hvordan I kan hjælpe jeres lille dreng - det må være meget ubehageligt for ham.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig