Svar: Sitren/muskeltrækninger især v spisning.
22. oktober 2014
Alder:
9 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)
Børn kan sagtens lave forskellige bevægelser, bruge deres krop, fagter osv. på en måde, som kan se ud som "trækninger" og "sitren", uden at det behøver være farligt. Især med den alder din datter har nu, hvor hun bevidst kan gøre forskellige ting - både for at undersøge, lære f.eks. lyde - hun kan f.eks. virre med hovedet for at høre, hvordan lyden ændrer sig, bevæge sine hænder og fingre, for at finde ud af hvordan de fungerer og hun kan gøre forskellige ting, for at se, hvordan du reagerer på det hun gør. Og netop i spisesituationen kan smagen af mad, konsistensen af mad godt gøre, at hun har nogle fysiske reaktioner - MEN det er altid vigtigt at få undesøgt sitren og muskeltrækninger, og derfor er det rigtig godt, at du har bestilt en tid hos lægen - altid hellere få et tjekket en gang for meget:)
Det er altid meget svært at vide, hvad det er, du helt præcist ser, selvom du er rigtig god til at beskrive det - og jeres læge vil også have behov for at se det. Derfor skal du forsøge at have din telefon på dig hele tiden og filme det, når det sker - både ved middagbordet, på puslebordet og på gulvet. Det er rigtig vigtigt, hvis du kan vise jeres læge dine små filmklip, fordi det vil gøre det noget lettere at vurdere, hvorvidt det er noget, der skal undersøges nærmere:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, stort knus og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske