Svar: Sitren/muskeltrækninger især v spisning.

22. oktober 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære M

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)

Børn kan sagtens lave forskellige bevægelser, bruge deres krop, fagter osv. på en måde, som kan se ud som "trækninger" og "sitren", uden at det behøver være farligt. Især med den alder din datter har nu, hvor hun bevidst kan gøre forskellige ting - både for at undersøge, lære f.eks. lyde - hun kan f.eks. virre med hovedet for at høre, hvordan lyden ændrer sig, bevæge sine hænder og fingre, for at finde ud af hvordan de fungerer og hun kan gøre forskellige ting, for at se, hvordan du reagerer på det hun gør. Og netop i spisesituationen kan smagen af mad, konsistensen af mad godt gøre, at hun har nogle fysiske reaktioner - MEN det er altid ...

Annonce

... vigtigt at få undesøgt sitren og muskeltrækninger, og derfor er det rigtig godt, at du har bestilt en tid hos lægen - altid hellere få et tjekket en gang for meget:)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er altid meget svært at vide, hvad det er, du helt præcist ser, selvom du er rigtig god til at beskrive det - og jeres læge vil også have behov for at se det. Derfor skal du forsøge at have din telefon på dig hele tiden og filme det, når det sker - både ved middagbordet, på puslebordet og på gulvet. Det er rigtig vigtigt, hvis du kan vise jeres læge dine små filmklip, fordi det vil gøre det noget lettere at vurdere, hvorvidt det er noget, der skal undersøges nærmere:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, stort knus og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina