Svar: Tilstoppet tårerkanal

7. oktober 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres dreng er begyndt at sove lidt længere om morgenen :) 7, 9, 13 krydser fingre for den gode gænge…

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det fungere lidt som 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårer/øjenvæske løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og tårekanalen er 'afløbet'.

Når tårekanalen er tilstoppet eller fungerer dårligt, så vil barnet få søvnklatter eller fugtige øjne. Tårekanalen udvikler sig selv i løbet af det første år, og 99% af alle børn kurerer sig selv.

Nogle gange kan det hjælpe at massere blidt under øjet - du skal massere indefra øjenkrogen ud ud (i retning mod øret). Det kan nogle gange løsne lidt op og hjælpe til bedre passage og andre gange har det absolut ingen effekt.

Det anbefales at rense med rent vand og gerne saltvandsopløsning 0.9 % som svarer til vores tårevæske. Du kan smøre med lidt mild creme eller salve under øjet, men skal naturligvis være meget forsigtig og sikre, at der ikke kommer noget ind i selve øjet, det ...

Annonce

... er mere for at skåne huden lidt.

Jeres dreng lyder dog også til at have problemer med øjenbetændelse og det er rigtig godt at han er set og vurderet af både egen læge og øjenlæge. Der findes to typer af øjenbetændelse - en mild og en svær - og den svære er netop, når der findes bakterier eller virus i øjet, og det skal behandles. Det gør ondt at have øjenbetændelse, det svier og er meget ubehageligt, det kan give lysskyhed og dermed manglende lyst til at se på ting og på jer, og det er vigtigt at jeres drengs øjne fungere optimalt. Det smitter også - så han kan blive ved med at smitte sig selv, ligesom I også kan blive smittet (børn med svær øjenbetændelse må heller ikke komme i institution, netop fordi det smitter). Derfor er I nødt til hele tiden at have kontakt med lægen, så lægen ikke tror, at jeres dreng er kureret og at der ingen problemer er mere - for det er der jo:)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man vil nogle gange vælge at operere for tilstoppet tårekanal. Om det er nødvendigt er en lægelig vurdering.

I min bog "Helens bog om børn og sygdom" kan I læse mere om øjenbetændelse, hvordan man drypper øjne osv. på små børn.

Rigtig god bedring med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder