Svar: Dråber mod forkølelse

12. september 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lina

Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at det har hjulpet jeres datter at få lagt dræn. Dejligt at hun nu sover bedre og trives bedre generelt:)

Echinaforce indeholder Ethanol 65% og bør ikke gives til børn under 12 år, som du også har læst på indlægssedlen. Derudover anbefaler sundhedsstyrelsen, at man ikke giver naturlægemidler til børn under 2 år.

Jeg har fuld forståelse for, at I gerne vil sikre jeres datter et godt immunforsvar, så hun går igennem efterår og vinter med så få sygedage som muligt. Det er rart for både hende og jer:)

Kosten har betydning, og det er vigtigt, at I hjælper jeres datter til at spise så varieret som muligt. Undersøgelser tyder på at økologisk frugt og grønt har et højere indhold af forskellige antioxidanter, og det bidrager væsentligt til at give kroppen et bedre immunforsvar.

Fisk har betydning. Fisk indeholder vigtige vitaminer og mineraler, blandt andet Selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra. Det er derfor en rigtig god idé, hvis I kan spise fisk til aften mindst 2 gange om ugen og kan give jeres datter fisk til frokost flere gange ugentligt.

Søvn har betydning. Det er derfor dejligt, at jeres datter nu er begyndt at sove mere og sove bedre. Hvis jeres datter sover dårligt, vil hun naturligt have sværere ved at bekæmpe de forskellige infektioner hun kan få.

Undgå kulde og træk, som kan nedsætte den naturlige ...

Annonce

... modstandskraft hos jeres datter. Det er vigtigt at I hjælper hende med at holde så konstant en kropstemperatur som muligt. Uldundertøj og nattøj i uld kan hjælpe hende med at have en tilpas temperatur uanset om hun går rundt eller sidder stille.

Og når dette er sagt, så er det også sådan at immunforsvaret styrkes med alderen og jeres datter er til en vis grad nødt til at få visse infektioner. Det er netop i takt med at hun får infektionerne, at hendes krop udvikler modstandsdygtighed overfor vira og bakterier. Man siger normalt, at det tager 2 vintre med forkølelsesvira at få opbygget barnets immunforsvar så meget, at en vinter kan overstås uden alt for mange sygedage:)

Når I oplever at jeres datter er ved at blive forkølet, så hjælp hende også med at få renset sine luftveje. Hun kan endnu ikke finde ud af at pudse sin næse, men I kan hjælpe hende med at dryppe næsen med saltvandsdråber.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Er I stoppet med at give flaske? Vær opmærksom på at hun ikke bør ligge ned, når hun får flaske, fordi det kan give tilbageløb til øret og dermed øge risikoen for mellemørebetændelse.

Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den finder i gode råd til hvordan I forebygger sygdom, hvordan I passer og plejer jeres datter, når hun er syg, observerer hende osv. Ligesom I kan slå sygdomme op og læse om, hvad I selv kan gøre og hvornår I skal ringe til lægen - og meget mere:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"