Svar: Dråber mod forkølelse
12. september 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at det har hjulpet jeres datter at få lagt dræn. Dejligt at hun nu sover bedre og trives bedre generelt:)
Echinaforce indeholder Ethanol 65% og bør ikke gives til børn under 12 år, som du også har læst på indlægssedlen. Derudover anbefaler sundhedsstyrelsen, at man ikke giver naturlægemidler til børn under 2 år.
Jeg har fuld forståelse for, at I gerne vil sikre jeres datter et godt immunforsvar, så hun går igennem efterår og vinter med så få sygedage som muligt. Det er rart for både hende og jer:)
Kosten har betydning, og det er vigtigt, at I hjælper jeres datter til at spise så varieret som muligt. Undersøgelser tyder på at økologisk frugt og grønt har et højere indhold af forskellige antioxidanter, og det bidrager væsentligt til at give kroppen et bedre immunforsvar.
Fisk har betydning. Fisk indeholder vigtige vitaminer og mineraler, blandt andet Selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra. Det er derfor en rigtig god idé, hvis I kan spise fisk til aften mindst 2 gange om ugen og kan give jeres datter fisk til frokost flere gange ugentligt.
Søvn har betydning. Det er derfor dejligt, at jeres datter nu er begyndt at sove mere og sove bedre. Hvis jeres datter sover dårligt, vil hun naturligt have sværere ved at bekæmpe de forskellige infektioner hun kan få.
Undgå kulde og træk, som kan nedsætte den naturlige modstandskraft hos jeres datter. Det er vigtigt at I hjælper hende med at holde så konstant en kropstemperatur som muligt. Uldundertøj og nattøj i uld kan hjælpe hende med at have en tilpas temperatur uanset om hun går rundt eller sidder stille.
Og når dette er sagt, så er det også sådan at immunforsvaret styrkes med alderen og jeres datter er til en vis grad nødt til at få visse infektioner. Det er netop i takt med at hun får infektionerne, at hendes krop udvikler modstandsdygtighed overfor vira og bakterier. Man siger normalt, at det tager 2 vintre med forkølelsesvira at få opbygget barnets immunforsvar så meget, at en vinter kan overstås uden alt for mange sygedage:)
Når I oplever at jeres datter er ved at blive forkølet, så hjælp hende også med at få renset sine luftveje. Hun kan endnu ikke finde ud af at pudse sin næse, men I kan hjælpe hende med at dryppe næsen med saltvandsdråber.
Er I stoppet med at give flaske? Vær opmærksom på at hun ikke bør ligge ned, når hun får flaske, fordi det kan give tilbageløb til øret og dermed øge risikoen for mellemørebetændelse.
Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den finder i gode råd til hvordan I forebygger sygdom, hvordan I passer og plejer jeres datter, når hun er syg, observerer hende osv. Ligesom I kan slå sygdomme op og læse om, hvad I selv kan gøre og hvornår I skal ringe til lægen - og meget mere:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske