Svar: Baby tre uger er urolig efter spisning, evt. reflux

11. august 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev, velkommen tilbage - og stort tillykke med at I har fået en lillesøster, hvor dejligt! :)

Det lyder som om at du allerede gør rigtig mange gode ting - det er super godt, at du f.eks. deler måltidet i to, så hun får lidt mindre mælk af gangen og derfor bedre kan holde mælken i sig. Det er super, at du sidder med hende eller holder hende eleveret, så mælken kan nå igennem mave og tarmsystem, før hun lægges. Og det er meget fint og meget vigtigt, at du sikrer dig, at hendes mave fungerer. Hvis hun har den mindste tendens til forstoppelse, så vil det naturligt kunne øge hendes tendens til at gylpe. Hun bør have afføring en gang i døgnet og afføringen skal være grødet i konsistensen.

Det er rigtigt at alle børn gylper, som I også har oplevet det med storebror. Men nogle gange gylper barnet så meget, at det får betydning for barnet trivsel og så er det vigtigt at drøfte det med lægen. Det gælder f.eks. hvis hun begynder at tage for lidt på. Det kan ske, fordi hun når at gylpe mælken op før hun har optaget næringen fra det. Børn kan også have forskellige ledsagesymptomer til deres gylpen - f.eks. smerter, når de spiser eller mellemmåltiderne. Det kan være at barnet græder, når det spiser eller at barnet vågner med gråd efter at have sovet i 20-30 minutter, fordi det gør ondt at ligge ned. Når barnet ligger ned, så vil der naturligt kunne køre mælk og mavesyre op og ned i spiserøret og det kan give smerter og voldsomt ubehag.

Hvis I oplever dette, så skal I drøfte det med jeres læge. Han/hun kan udskrive medicin som kan hjælpe og give ro i maven. Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mavesyre i spiserøret, så vil de ofte have svært ved at ligge ned både på maven og på ryggen og hun skal jo stille og roligt vænnes til at ligge mere, så hun kan bruge sig selv motorisk og blive stærk i nakke, skuldre og ryg. Det er derfor vigtigt at I forsøger at finde ud af, hvordan I hjælper hende bedst og her er I ...

Annonce

... nødt til at tale med lægen.

Det vil være en rigtig god idé at forsøge med Enfamil AR. Den har dokumenteret effekt mod refluks. Den virker ved at være tynd i flasken og blive tykkere i maven og derfor holder den sig bedre i maven - man kan således undgå, at helt så meget mælk står og kører op og ned i spiserøret, og jeg synes bestemt det er et forsøg værd.

Det er korrekt at Syrnet Allomin og NAN HA ofte virker godt mod træge maver og det kan godt være at I bliver nødt til at give laktulose igen, når I går over til Enfamil AR, det er ikke sikkert, men her må I forsøge jer frem.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg tænker ikke at det er den syrnede allomin som irriterer i spiserøret, men mælken generelt og hendes naturlige mavesyre, fordi det måske står og kører op og ned. Men netop derfor kan Enfamil jo være et forsøg værd, for at se om det vil "blive liggende" i maven og dermed give mere ro.

Man kan faktisk også købe mælkefortykkelsesmiddel Aprestagum (johannesbrødkernemel) på apoteket, som du kan komme i modermælkserstatningen som hun får nu. Det gør mælken tykkere i flasken og kan betyde at hun skal drikke af en flaskesut med større hul. Nogen oplever at mælkeforstykkelsesmiddel ikke har så stor effekt på tilbageløb af mælk i spiserøret, men at det ofte vil kunne nedsætte antallet af opkastninger.

Jeg er ikke den store fortaler for skråstole, men netop i denne situation, så kan I overveje om det var noget for jer - hvis I allerede har en skråstol kan I bruge den. I kan også kikke på den nye Nomi højstol med babyindsats eller TripTrap højstolen med babyindsats. Babyindsatsen til de to højstole bruges som en skråstol - det giver dig mulighed for at give hende flaske i oprejst stilling og lade hende sidde 20-30 minutter efter måltidet, så maden kan gå igennem systemet. Det kan hjælpe hende og dig, da hun stadig kan sidde i stolen og kapere maden og du får armene fri til at lave noget praktisk…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder