Svar: Diarre/hyppig afføring - Bekymret

24. juni 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Maja

Tak for dit brev :)

Hvis du stadig oplever, at din datter har diarré og du ser blod i afføringen, så synes jeg, det er en rigtig god idé at få hende tjekket igen. Gem en af hendes bleer, så du har noget at vise. Det kan sagtens være en virus og det kan sagtens være, at hun har fået en lille rift ved endetarmen, som det bløder fra - men det skal ikke fortsætte og så lille et barn skal tjekkes en ekstra gang - det er ikke hysterisk:)

Tal med lægen om, hvorvidt det kan være en idé at give hende BioGaia dråber. Disse indeholder Lactobacillus Reuteri, som er en mælkesyrebakterie, der findes naturligt i tarmen og i modermælk - og det kan være med til at stabilisere hendes mave.

I kan også overveje om I skal begynde med lidt grød. Det kan være lidt risgrød, majsgrød eller måske lidt hirsegrød - ikke for at udsætte hendes mave for yderligere, men mere fordi jeg tænker at den lidt fastere grød, måske kan være med til at "samle" hendes mave lidt… I kan lave grøden selv og bruge Pepticate i grøden. Det behøver ikke være mere end et par skefulde, ikke engang ½ dl - bare ganske lidt til at begynde med.

Koger I stadig vandet til hendes flasker? Det er en god idé at bruge kogt vand og ikke tage vand direkte fra hanen. Det samme gælder, hvis I er begyndt at give hende lidt drikkevand fra en kop - kog det lige nu. Hvis I synes det er besværligt i hverdagen, så kog vand på forhånd og stil det i køleskabet i ...

Annonce

... flaskerne, så kan I tage en flaske ud, lune vandet til rette temperatur og tilsætte pulveret (det opløses bedst i lunt vand), ryste det godt sammen, tjekke temperaturen og give hende det.

Jeres datter kan godt få en maveinfektion - hun kan blivet smittet af jer, selvom I ikke har symptomer, hun kan også være blevet smittet i bybussen, i supermarkedet, af bedsteforældre, venner osv. Det kan sagtens være en "forkølelsesvirus" eller lignende, som giver symptomer fra maven - det er helt naturligt at små børn kan få diarré i forbindelse med at de har en anden sygdom. Hun kan også have problemer med ørerne eller lignende, som kan være værd at tjekke. Få også undersøgt om hun kan have blærebetændelse...

I skal naturligvis holde øje med om hun får feber, begynder at virke sløv, ikke reagerer på skiftning, måske modsat - græder mere, virker svær at trøste. I skal være opmærksomme på om hun spiser, tager godt fra eller om hendes appetit er påvirket, om hun leger, pludrer, tisser som hun skal osv.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis I på nogen måde mærker en ændring og bliver bekymrede, så skal I naturligvis kontakte lægen:)

Håber I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale jer meget at se på min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan I læse om de forskellige sygdomme og hvordan I skal forholde jer, ligesom I kan læse om smitte, forebyggelse af smitte, medicin og børn, på besøg hos lægen og meget meget mere:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder