Svar: Diarre/hyppig afføring - Bekymret
24. juni 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev :)
Hvis du stadig oplever, at din datter har diarré og du ser blod i afføringen, så synes jeg, det er en rigtig god idé at få hende tjekket igen. Gem en af hendes bleer, så du har noget at vise. Det kan sagtens være en virus og det kan sagtens være, at hun har fået en lille rift ved endetarmen, som det bløder fra - men det skal ikke fortsætte og så lille et barn skal tjekkes en ekstra gang - det er ikke hysterisk:)
Tal med lægen om, hvorvidt det kan være en idé at give hende BioGaia dråber. Disse indeholder Lactobacillus Reuteri, som er en mælkesyrebakterie, der findes naturligt i tarmen og i modermælk - og det kan være med til at stabilisere hendes mave.
I kan også overveje om I skal begynde med lidt grød. Det kan være lidt risgrød, majsgrød eller måske lidt hirsegrød - ikke for at udsætte hendes mave for yderligere, men mere fordi jeg tænker at den lidt fastere grød, måske kan være med til at "samle" hendes mave lidt… I kan lave grøden selv og bruge Pepticate i grøden. Det behøver ikke være mere end et par skefulde, ikke engang ½ dl - bare ganske lidt til at begynde med.
Koger I stadig vandet til hendes flasker? Det er en god idé at bruge kogt vand og ikke tage vand direkte fra hanen. Det samme gælder, hvis I er begyndt at give hende lidt drikkevand fra en kop - kog det lige nu. Hvis I synes det er besværligt i hverdagen, så kog vand på forhånd og stil det i køleskabet i flaskerne, så kan I tage en flaske ud, lune vandet til rette temperatur og tilsætte pulveret (det opløses bedst i lunt vand), ryste det godt sammen, tjekke temperaturen og give hende det.
Jeres datter kan godt få en maveinfektion - hun kan blivet smittet af jer, selvom I ikke har symptomer, hun kan også være blevet smittet i bybussen, i supermarkedet, af bedsteforældre, venner osv. Det kan sagtens være en "forkølelsesvirus" eller lignende, som giver symptomer fra maven - det er helt naturligt at små børn kan få diarré i forbindelse med at de har en anden sygdom. Hun kan også have problemer med ørerne eller lignende, som kan være værd at tjekke. Få også undersøgt om hun kan have blærebetændelse...
I skal naturligvis holde øje med om hun får feber, begynder at virke sløv, ikke reagerer på skiftning, måske modsat - græder mere, virker svær at trøste. I skal være opmærksomme på om hun spiser, tager godt fra eller om hendes appetit er påvirket, om hun leger, pludrer, tisser som hun skal osv.
Hvis I på nogen måde mærker en ændring og bliver bekymrede, så skal I naturligvis kontakte lægen:)
Håber I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale jer meget at se på min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan I læse om de forskellige sygdomme og hvordan I skal forholde jer, ligesom I kan læse om smitte, forebyggelse af smitte, medicin og børn, på besøg hos lægen og meget meget mere:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske