Svar: Subfebril i 12 dage - lægen kan ikke sige noget
16. juni 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til:)
Jeg ved ikke, hvordan du måler din datter temperatur, men for en sikkerheds skyld vil jeg lige fortælle at du bedst måler en temperatur i endetarmen - det giver den mest præcise måling og det er vigtigt hos så lille et barn. Den normale temperatur ligger mellem 36,5- 37,5° om morgenen og den kan stige op til 37,9° om aftenen - og det er normalt.
At din datter har en morgentemperatur på 37.3 og en aftentemperatur på 37,9 betyder altså ikke at hun er syg. Hun har en alder lige nu, hvor hun begynder at bruge sig selv motorisk mere og mere, og det vil være helt normalt at hendes temperatur derfor bliver højere. Børn kan godt få forhøjet temperatur fordi de leger og tumler rundt. ...
...
Det er rigtig fint, at du har været ved lægen, og at hun er blevet lyttet på og undersøgt grundigt. Og du skal naturligvis også reagere, hvis du oplever at hendes temperatur stiger yderligere eller hvis du oplever, at hun på nogen måde bliver sløv, ikke vil spise, ikke tisser osv. som tegn på, at hun ikke har det godt.
Sørg for at hun får masser af væske, og klæd hende på, så hun kan komme af med varmen. Hun skal have tøj på, men let sommertøj og put hende under en lettere dyne eller tæppe, når hun skal sove, så hun ikke er alt for tæt og varmt puttet, hvis hun er en pige, der har tendens til en lidt højere temperatur:)
Det lyder for mig som om at I skal tage det helt roligt og se tiden an - og jeg håber at mit svar giver jer lidt ro:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske