Svar: Subfebril i 12 dage - lægen kan ikke sige noget

16. juni 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Stine

Tak for dit brev og velkommen til:)

Jeg ved ikke, hvordan du måler din datter temperatur, men for en sikkerheds skyld vil jeg lige fortælle at du bedst måler en temperatur i endetarmen - det giver den mest præcise måling og det er vigtigt hos så lille et barn. Den normale temperatur ligger mellem 36,5- 37,5° om morgenen og den kan stige op til 37,9° om aftenen - og det er normalt.

At din datter har en morgentemperatur på 37.3 og en aftentemperatur på 37,9 betyder altså ikke at hun er syg. Hun har en alder lige nu, hvor hun begynder at bruge sig selv motorisk mere og mere, og det vil være helt normalt at hendes temperatur derfor bliver højere. Børn kan godt få forhøjet temperatur fordi de leger og tumler rundt. ...

Annonce

...

Det er rigtig fint, at du har været ved lægen, og at hun er blevet lyttet på og undersøgt grundigt. Og du skal naturligvis også reagere, hvis du oplever at hendes temperatur stiger yderligere eller hvis du oplever, at hun på nogen måde bliver sløv, ikke vil spise, ikke tisser osv. som tegn på, at hun ikke har det godt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sørg for at hun får masser af væske, og klæd hende på, så hun kan komme af med varmen. Hun skal have tøj på, men let sommertøj og put hende under en lettere dyne eller tæppe, når hun skal sove, så hun ikke er alt for tæt og varmt puttet, hvis hun er en pige, der har tendens til en lidt højere temperatur:)

Det lyder for mig som om at I skal tage det helt roligt og se tiden an - og jeg håber at mit svar giver jer lidt ro:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder