Svar: Operation af 2 årig? Hvordan gribes det an?

5. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev - håber I har haft en god pinse :)

Det er dejligt at operationen er blevet rykket frem og at I har fået en tid allerede nu. Og selvom det er et mindre indgreb, så er det naturligt ikke særlig rart og det er helt naturligt at du helst ville være foruden. Jeg er dog sikker på at det kommer til at forløbe rigtig godt og uden problemer:)

Det er rigtig dejligt, at du har mulighed for at være hos din dreng og kan tale til ham, berolige ham med dine ord, kærtegn osv. Det er din største opgave - netop at betrygge og berolige og vise ham igen og igen, at du er der og passer på ham.

Det er ikke sikkert at han vil stille særligt mange spørgsmål - for han er stadig så lille og hele situationen vil være så ny og anderledes, at han mere eller mindre nok bare følger med og måske bliver så overrumplet af alt det der foregår.

Begynder han at stille spørgsmål, så skal du naturligvis forsøge at forklare så godt som muligt, så han føler sig lyttet til og mødt, men samtidig prøve ikke at give ham alt for lange forklaringer. Det er godt, hvis du kan være så konkret som muligt - en forklaring kan være "fordi vi skal på sygehuset". Det kan du bruge, hvis han spørger til morgenmad, spørger til plaster osv. Kræver han mere forklaring på plasteret, så kan du sige "det er trylleplaster" eller du kan møde ham og den følelse han måske har "det er også fjollet, men sådan er det i dag". Med den alder han har, så vil det højst sandsynligt være for meget hvis du ...

Annonce

... begynder at tale med ham om at han skal stikkes, at det kan gøre ondt osv. Hvis han er sulten, så må du lytte til dette - du kan jo ikke give ham mad, men kan sige "du er sulten, det forstår jeg godt, se her, du kan få en lille isterning at sutte på" eller lignende.. og så må du prøve at aflede ham, så han glemmer sulten i maven.

I selve situationen, hvor det måske gør ondt, eller hvor han bliver utryg, må du naturligvis gerne sætte ord på "du kan ikke lide det", "av det er ikke rart" osv. så han føler sig mødt og lyttet til men samtidig berolige "de skynder sig, det er færdig lige om lidt", "mor er her, jeg passer på dig skat" osv. Det samme, når han ser dig i operationstøj "det er mig skat, hej, jeg er lige her" - prøve at smile, signalere ro - selvom det er svært, jeg ved det godt:)

Det kan være en rigtig god idé, hvis du allerede i dag kan tage på biblioteket og låne nogle billedebøger med hjem, som handler om børn der er på hospitalet. Det at læse om andre, læse om at man ligger i sengen, at lægen kommer ind og lytter på en, sygeplejersken kommer osv. vil være rigtig godt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du kan også gå ind på hjemmesiden www.hcand.dk - den er lavet af Odense Universitetshospital og beregnet til de 3-7 årige - men den kan godt ses af din dreng sammen med dig. Her fortælles lidt om undersøgelser og hvad der foregår på et hospital, når man bliver indlagt.

Rigtig meget held og lykke med det hele! Krydser fingre for at I får et godt forløb:)

Stort knus med på vejen! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet