Svar: Operation af 2 årig? Hvordan gribes det an?
5. juni 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - håber I har haft en god pinse :)
Det er dejligt at operationen er blevet rykket frem og at I har fået en tid allerede nu. Og selvom det er et mindre indgreb, så er det naturligt ikke særlig rart og det er helt naturligt at du helst ville være foruden. Jeg er dog sikker på at det kommer til at forløbe rigtig godt og uden problemer:)
Det er rigtig dejligt, at du har mulighed for at være hos din dreng og kan tale til ham, berolige ham med dine ord, kærtegn osv. Det er din største opgave - netop at betrygge og berolige og vise ham igen og igen, at du er der og passer på ham.
Det er ikke sikkert at han vil stille særligt mange spørgsmål - for han er stadig så lille og hele situationen vil være så ny og anderledes, at han mere eller mindre nok bare følger med og måske bliver så overrumplet af alt det der foregår.
Begynder han at stille spørgsmål, så skal du naturligvis forsøge at forklare så godt som muligt, så han føler sig lyttet til og mødt, men samtidig prøve ikke at give ham alt for lange forklaringer. Det er godt, hvis du kan være så konkret som muligt - en forklaring kan være "fordi vi skal på sygehuset". Det kan du bruge, hvis han spørger til morgenmad, spørger til plaster osv. Kræver han mere forklaring på plasteret, så kan du sige "det er trylleplaster" eller du kan møde ham og den følelse han måske har "det er også fjollet, men sådan er det i dag". Med den alder han har, så vil det højst sandsynligt være for meget hvis du begynder at tale med ham om at han skal stikkes, at det kan gøre ondt osv. Hvis han er sulten, så må du lytte til dette - du kan jo ikke give ham mad, men kan sige "du er sulten, det forstår jeg godt, se her, du kan få en lille isterning at sutte på" eller lignende.. og så må du prøve at aflede ham, så han glemmer sulten i maven.
I selve situationen, hvor det måske gør ondt, eller hvor han bliver utryg, må du naturligvis gerne sætte ord på "du kan ikke lide det", "av det er ikke rart" osv. så han føler sig mødt og lyttet til men samtidig berolige "de skynder sig, det er færdig lige om lidt", "mor er her, jeg passer på dig skat" osv. Det samme, når han ser dig i operationstøj "det er mig skat, hej, jeg er lige her" - prøve at smile, signalere ro - selvom det er svært, jeg ved det godt:)
Det kan være en rigtig god idé, hvis du allerede i dag kan tage på biblioteket og låne nogle billedebøger med hjem, som handler om børn der er på hospitalet. Det at læse om andre, læse om at man ligger i sengen, at lægen kommer ind og lytter på en, sygeplejersken kommer osv. vil være rigtig godt.
Du kan også gå ind på hjemmesiden www.hcand.dk - den er lavet af Odense Universitetshospital og beregnet til de 3-7 årige - men den kan godt ses af din dreng sammen med dig. Her fortælles lidt om undersøgelser og hvad der foregår på et hospital, når man bliver indlagt.
Rigtig meget held og lykke med det hele! Krydser fingre for at I får et godt forløb:)
Stort knus med på vejen! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske