Svar: Forstoppelse igen igen

14. maj 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret og det er også vigtigt at finde ud af, hvorfor din dreng har forstoppelse og hvad man så i givet fald skal gøre ved det. Det er rigtig godt, at han nu får taget blodprøver og bliver ordentligt undersøgt - men prøv at lade være med at læse alt for meget på nettet, for det kan du kun blive ekstra urolig over.

Det er helt okay at følge lægens anvisning omkring laktulose, for at se om det vil hjælpe. Når lægen har ordineret det, så sker der ikke noget ved at give din dreng de høje doser og jeg har mødt mange børn som har fået lakulose i månedsvis, uden at de senere hen har fået problemer med deres tarmsystem. Når det er sagt, så vil jeg dog stadig foreslå dig at I overvejer Movicol Junior, og jeg synes du kan prøve at drøfte det med lægen igen. Der er nogle børn som reagerer anderledes på dette og det kan bestemt være et forsøg værd.

Det er sådan at Movicol Junior anbefales til børn fra 2 år og opefter. Derfor vil nogle privatpraktiserende læger være tilbageholdende med at udskrive det. Det er dog mit indtryk at Movicol Junior ofte bliver brugt på børneafdelinger - også til børn fra 6 måneders alderen. Det kan købes i håndkøb, men til børn under 2 år bør man få en læges godkendelse.

Det er vigtigt at hans mave fungerer, for ellers påvirker det jo også hans indtag af mad og dermed hans trivsel og velbefindende. Og det går ikke, at han nu begynder at tabe sig eller ikke tager på - fordi han ikke kan spise, netop på grund af forstoppelsen. Det er klart, at når der er et stop i tarmen, så vil det naturligt påvirke ens lyst til at spise, ens lyst til at komme mere i maven…

Og ja - jeg synes faktisk du skal prøve ...

Annonce

... om du kan få din dreng til at tage imod en flaske. Han må stadig meget gerne blive ammet hos dig, så han får din mælk og ikke modermælkserstatning. Nogle børn får også problemer med forstoppelse, hvis de får erstatning; men du kan prøve med en flaske vand. Det kan sikre ham ekstra væske og bliver det aktuelt med Movicol, så anbefales det at dette gives opblandet i vand og gerne af flaske. Selvom du tilbyder ham vand til og mellem måltiderne, så vil han naturligt ikke kunne drikke samme mængde, som hvis han får en flaske. Hvis han ikke kan finde ud af sutteflasken, så kan du prøve med en tudkop eller måske en kildevandsflaske, evt. med tut. Han kan få frisk vand fra hanen eller du kan give ham kogt afkølet vand, hvis du tænker at hans mave bedre vil kunne håndtere dette.

Bliv ved med at tilbyde ham de 5-6 skefulde også selvom det ikke er så meget, men så han stadig får lidt mad i maven og så han også vænnes til at spise. Giv ham også mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det er også med til at sætte gang i tarmperistaltikken.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg går ud fra at du og lægen har talt om, hvorvidt din dreng har brug for at få tarmen tømt rigtigt ud. Nogle gange vil det være en god idé at give ham et klysma i endetarmen, som tømmer tarmen. Og herefter vil man så kunne lave en vedligeholdelsesbehandling med f.eks. Laktulose eller Movicol.

Prøv at lade være med at læse om en masse på nettet! Cøliaki kan godt give forstoppelse, Hirschsprung - også en mulighed. Men prøv at tage det roligt og få lavet de undersøgelser, der er nødvendige og så må I tage den derfra:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og krydser fingre for at I snart får sat gang i maven:) Stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig