Svar: Sygdom-søvn-penicillin

2. maj 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære M

Tak for dit brev :)

Jeg er rigtigt ked af at høre, at jeres dreng har været så syg. Det er rigtig synd for ham og naturligvis også rigtig hårdt for jer. Jeg håber at han snart bliver rask!

Der er rigtig mange ting som spiller ind på, hvorfor vi bliver syge. For det første skal der være en smittekilde - det vil sige at jeres dreng skal blive smittet af nogen. Det kan være en af jer forældre, det kan være en person i bussen, i supermarkedet osv. Selvom han ikke går i vuggestue, kan han sagtens blive smittet andre steder fra.

Der skal også være en smittevej. Det kan f.eks. være smitte der sker via kys og kram. Det kan også være smitte gennemhåndklæder, legetøj og lignende, ligesom visses sygdomme også vil smitte via fødevarer.

Og så skal kroppen være modtagegelig for smitte. Det er sådan at når et lille barn bliver født, så har det en vis vis mængde antistoffer i sig mod nogle af de sygdomme, som moderen har haft. Disse antistoffer forsvinder i løbet af de første 3-6 måneder og herefter vil børn naturligt være mere modtagelige for sygdomme. Dette passer således fint sammen med det tidspunkt, hvor jeres dreng er blevet syg.

Det er også sådan at børn i tiden efter sygdom, vil være mere modtagelige for at blive syge igen. Og derfor er det ikke unormalt at man, som hos jer, oplever at den ene sygdom afløser den næste.. Og det er naturligvis rigtig hårdt :)

Man siger generelt, at det tager to vintre med forskellige forkølelsesvira at få opbygget barnets immunforsvar så meget, at en vinter kan overstås uden alt for mange sygedage. Og ja - til en vis grad er det altså naturligt, at jeres dreng denne vinter har været meget syg og I skal måske forberede jer på, at han også vil have e del sygdom næste vinter, men herefter skulle det så gerne begynde at blive bedre.

Det er helt naturligt at jeres dreng er træt og mangler overskud efter så mange måneders skiftende sygdom og det vil være rigtig godt at du drøfter hans mørke rande under øjnene med lægen. Måske har han brug for lidt ekstra jern.

Det er også rigtig vigtigt at du er opmærksom på at få ham til at spise, så han får næring og godt kost. Han kan ikke leve af modermælkserstatning og det er vigtigt at han spiser varieret. Kosten er med til at styrke hans immunforsvar indefra. Og samtidig har kosten også betydning for hans søvn - og søvn igen er rigtig vigtigt for at styrke hans immunforsvar.

Det vil være rigtig godt at du nu forsøger at skabe en helt fast plan for dagen, hvor han tilbydes mange små måltider dagen igennem. Det betyder ikke noget, hvor meget han spiser - lidt har også ret. Men det er vigtigt at han bliver vænnet til at spise mere rigtig mad. Jf den dagsplan jeg tidligere har sendt dig :)

Penicillinen kan godt give ham tynd mave og også lidt mavekneb, men det er ikke på grund af penicillinen, at han ikke spiser - det er på grund af hans sygdom ...

Annonce

... og at I ikke rigtig er kommet igang med den lidt fastere føde. Penicillinen hjælper ham til at blive rask og appetitten skulle gerne vænne tilbage og derfor er det vigtigt at du nu arbejder på at få skabt en fast rytme og rutine omkring måltiderne. Det lyder som om at han ikke rigtig har lært at spise og på grund af flere måneders sygdom måske er gået lidt i stå madmæssigt og det er vigtigt at du forsøger at få rettet op på dette nu. Du kan tale med jeres læge om, hvorvidt han kan have brug for at blive set af en ergoterapeut, der kan vurdere, om han udviklingsmæssigt er parat til 9 måneders mad. Måske er han slet ikke der, men skal have mad, som måske passer mere til et 7 måneders barn :) Det er helt okay - det er bare vigtigt at vide, fordi du så naturligvis kan give ham mad, som passer til ham :)

Der findes privatpraktiserende ergoterapeuter, som kan vurdere børns mundmotoriske udvikling og som også kan lave nogle øvelser og guide jer forældre til, hvordan I kan styrke ham fremover. Der findes også diætister, som er uddannet i at hjælpe småbørn med kosten. Det er også muligt at lægen vil give jer en henvisning til en sådan… Der sker i hvert fald ikke noget ved at spørge :)

En god sammensat kost er vigtig. Det har betydning for hans trivsel og det har betydning for at gøre hans humør stabilt. Du fortæller at han virker sur og utilfreds og der kan meget vel være en sammenhæng mellem hans manglende indtag af mad og han dårlige humør.

Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.

Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.

MIt råd er derfor at I forsøger at få skabt en dagsrytme, hvor han tilbydes små sunde måltider hele dagen igennem, hjælpes med at få sovet godt osv. Fordi det naturligt vil have betydning for både hans humør og hans evne til at komme ovenpå sin sygdomsperiode igen - og forebygge at han igen bliver syg :)

Jeg vil også anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan du læse meget mere om hvordan du kan hjælpe ham, når han er syg og også forebygge hans mange sygdomme :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor