Svar: Træk, virus og mellemørebetændelsen
1. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, at du skal være opmærksom på at din datter ikke udsættes for træk og kulde. Hvis hun bliver kold, så vil hun lettere kunne blive forkølet, og når hun er forkølet, så er der naturligt større risiko for, at hun kan få mellemørebetændelse.
Derfor er det især i forårs- og efterårsmånederne godt at være ekstra opmærksom på, at små børn ikke mærker kulden helt på samme måde som os, og derfor kan have brug for en ekstra trøje, strømper på fødderne og måske en hue. Det er vigtigt at hjælpe barnet med at holde en tilpas temperatur, ved at lade barnet være passende klædt på - over hele kroppen. Nogle gange ser jeg børn næsten uden tøj - bare tæer, bare arme, men huen har de på… og det går altså ikke. Børn skal holdes tilpas varme på hele kroppen:)
Man kan ikke sige, at børn der bruger hue aldrig får mellemørebetændelse og de fleste børn vil på et eller andet tidspunkt få mellemørebetændelse. Det er altså ikke brug af hue, som bestemmer, hvorvidt et barn får mellemørebetændelse eller ej. Man kan sige, at det at undgå træk og kulde måske kan forebygge sygdom og infektioner og dermed forebygge mellemørebetændelse - men mange andre faktorer spiller ind.
Børn er f.eks. i risiko for mellemørebetændelse, hvis de udsættes for passiv rygning. De kan også være arveligt disponerede. Det kan opstå i forbindelse med forskellige børnesygdomme og hvis de er født før tid eller har et umodent immunsystem, så vil de også være mere udsatte mv. Børn der går i institution er ofte også mere udsatte for at få mellemørebetændelse end børn der f.eks. passes hjemme. Der er rigtig mange faktorer der spiller ind.
Jeg synes ikke din datter behøver have hue på, hvis vejret er mildt og dejligt. Når det bliver sommer og hun kan sidde op i sin barnevogn, så vil hun sandsynligvis elske også at kunne få lidt "luft i håret". Det kan her dog være en god idé at give hende en solhat på - for at skærme hende for solens stråler.
I min bog "Helens bog om børn og sygdom" kan du læse meget mere om mellemørebetændelse og andre sydomme, som børn kan få. Ligesom du kan læse om, hvordan du kan forebygge sygdom hos dit barn:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske