Svar: Træk, virus og mellemørebetændelsen

1. maj 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt, at du skal være opmærksom på at din datter ikke udsættes for træk og kulde. Hvis hun bliver kold, så vil hun lettere kunne blive forkølet, og når hun er forkølet, så er der naturligt større risiko for, at hun kan få mellemørebetændelse.

Derfor er det især i forårs- og efterårsmånederne godt at være ekstra opmærksom på, at små børn ikke mærker kulden helt på samme måde som os, og derfor kan have brug for en ekstra trøje, strømper på fødderne og måske en hue. Det er vigtigt at hjælpe barnet med at holde en tilpas temperatur, ved at lade barnet være passende klædt på - over hele kroppen. Nogle gange ser jeg børn næsten uden tøj - bare tæer, bare arme, men huen har de på… og det går altså ikke. Børn skal holdes tilpas varme på hele kroppen:)

Man kan ikke sige, at børn der bruger hue aldrig får mellemørebetændelse og de fleste børn vil på et eller andet tidspunkt få mellemørebetændelse. Det er altså ikke brug af hue, som bestemmer, hvorvidt et barn får mellemørebetændelse eller ej. Man kan sige, at det at undgå træk og kulde måske kan forebygge ...

Annonce

... sygdom og infektioner og dermed forebygge mellemørebetændelse - men mange andre faktorer spiller ind.

Børn er f.eks. i risiko for mellemørebetændelse, hvis de udsættes for passiv rygning. De kan også være arveligt disponerede. Det kan opstå i forbindelse med forskellige børnesygdomme og hvis de er født før tid eller har et umodent immunsystem, så vil de også være mere udsatte mv. Børn der går i institution er ofte også mere udsatte for at få mellemørebetændelse end børn der f.eks. passes hjemme. Der er rigtig mange faktorer der spiller ind.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes ikke din datter behøver have hue på, hvis vejret er mildt og dejligt. Når det bliver sommer og hun kan sidde op i sin barnevogn, så vil hun sandsynligvis elske også at kunne få lidt "luft i håret". Det kan her dog være en god idé at give hende en solhat på - for at skærme hende for solens stråler.

I min bog "Helens bog om børn og sygdom" kan du læse meget mere om mellemørebetændelse og andre sydomme, som børn kan få. Ligesom du kan læse om, hvordan du kan forebygge sygdom hos dit barn:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!