Svar: Knopper på numsen

28. april 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor til to

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går lidt bedre med lillesøsters mave:)

Børn kan få forskellige knopper og udslæt af mange ting. Og når knopperne sidder på numsen, så skal man altid overveje om det kan skyldes bleen. Men da din datter ikke længere bruger ble, så er dette jo ikke forklaringen.

Her kommer et par forslag, som du kan tage med i dine overvejelser:

- Hun kan reagere på det vaskepulver du bruger? Måske skulle du prøve med en ny type som ikke indeholder nogen former for parfume eller andet. Det kunne f.eks. være neutral eller minirisk.

- Hun kan reagere på det stof hendes trusser er lavet af. Er det et blandingsprodukt eller ren bomuld - ren bomuld vil være at foretrække.

- En allergisk reaktion kan komme af mange årsager - det kan også være fødevarer og lignende, som hun ikke tåler og hvor hun derfor får udslæt og knopper.

- Der kan være tale om varmeknopper og at hun måske har brug for mindre tøj. Går hun meget i nederdel og strømpebukser, så er hendes strømpebukser måske lidt for varme og ...

Annonce

... for tætte nu, hvor det er blevet varmere i vejret, og du kan prøve at købe nogle lidt tyndere - igen gerne i ren bomuld. Det kan også være, at hun skal have mindre tøj på generelt - måske har hun haft regnbukser eller overtræksbukser på, som hun nu skal ud af…

- Det kan også være tør hud, som naturligt godt kan komme efter at have været blebruger og været pakket godt ind hele vinteren - du kan her prøve at smøre hende med lidt fugtighedscreme på ballerne og se om det hjælper.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Det kan være en infektion. Her vil hun så ofte også få feber og virke utilpas og skal naturligt ses af lægen.

- Det kan være udslæt, der kommer i forbindelse med en børnesygdom f.eks. tredagesfeber, skoldkopper eller lignende. En børnesygdom behøver ikke nødvendigvis starte med feber, men kan godt starte med udslæt, som så breder sig til flere steder på kroppen. Hvis knopperne bliver flere og de ændrer sig eller hun på nogen måde bliver påvirket, så vil det være godt at få hende tjekket af lægen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre