Svar: Ticks eller trækninger
10. april 2014
Alder:
10 mdr.
Kære J
Tak for dit brev :)
Din dreng kan godt få nogle ticks/trækninger, hvis han f.eks. fryser. Det kan være hvis det trækker på ham fra en åbent stående dør, når han sidder i sin høje stol, så ryster han lidt, fordi det netop trækker.
Han kan også sagtens sidde og bevæge sin krop i rytmiske bevægelser - enten fordi han hører musik eller fordi han samtidig sidder og siger lyde. Og han finder ud af at lydene ændre sig, når han bevæger sig - f.eks. drejer hovedet fra side til side.
Nogle børn bliver også irriterede over vaskemærket i nakken af tøjet. Det kan gøre at de laver en bevægelse, hvor de løfter skuldrene eller lægger hovedet ned til siden - netop fordi noget i nakken irriterer dem. Her kan det naturligt hjælpe at klippe vaskemærket af tøjet... På samme måde vil nogle børn kunne bevæge hovedet på en sjov måde, hvis de har langt hår og mærker at håret kilder dem i nakken...
Og ja, så er der naturligvis også babyer der af forskellige årsager får ticks eller ufrivillige muskelsammentrækninger af forskellige dele af kroppen. Og dette skal naturligvis undersøges.
Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvad det er for ticks/trækinger han har og derfor vil jeg anbefale dig, at du prøver at optage det f.eks. med din telefon. Det vil være rigtig godt, fordi du så har noget du kan vise jeres læge. Hvis jeres læge kan se, hvad det er du oplever, hvad det er din søn gør, så vil han/hun naturligt bedst kunne vurdere, hvorvidt det er noget naturligt eller noget, som skal undersøges nærmere.
Prøv derfor om du kan få det filmet og kontakt også jeres læge. Hellere spørge lægen en gang for meget - det er helt okay:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske