Svar: Mælk og allergi
31. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt at du samarbejder med din læge, hvis der er mistanke om mælkeallergi, for det er vigtigt ikke at fjerne mælk fra kosten, hvis ikke det er nødvendigt. Og hvis man vil provokere hende, for at se om hun har mælkeallergi, så skal dette ske i samarbejde med læge eller børneafdeling.
Det er rigtigt at allergi-erstatninger smager en del mere surt end almindelige erstatninger og modermælk. Derfor er der mange børn, som ikke vil acceptere disse erstatninger, når først de har prøve at få andet... Nogle børn kan dog lære det ved langsom tilvænning og det er en god idé, at du forsøger at bruge det i grød og mos og så håbe, at hun vil stille og roligt vil begynde at spise det. Mead Johnson, som er producenten bag Nutramigen har lavet en pjece, som jeg vil sende til dig i en separat mail. I den kan du finde opskrifter osv.
Det vil være rigtig godt at du i en periode på 14 dage selv forsøger at holde dig fra mælkeprodukter, for at se om det kan gøre en forskel. Da du ammer og din datter får sit hovedindtag fra dig, så er det vigtigt at sikre, at hun ikke reagerer på mælkeproteiner der kan være i din mælk. Nogle børn reagerer på disse, dog ikke alle. Og igen - det er en rigtig god idé at have lægen med ind over :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun kan have fået en maveinfektion eller andet, som gør at hun pludselig har afføring flere gange, græder når hun har afføring og generelt virker utilpas. Det er vigtigt at få hende undersøgt, for at finde ud af, hvad det er der er problemet hos jer. Dog er det jo ikke et nyt opstået problem, så der er sandsynligvis andet som spiller ind - men stadig, hun kan jo godt lige nu reagere, fordi hun har fået en infektion... Du kan tale med lægen om evt. at få taget nogle afføringsprøver.
Og så kan du også tale med lægen om hvorvidt det kunne være en idé at give hende flydende mælkesyrebakterier i en periode. Det kan have en gunstig virkning på hendes mave. Det kunne være f.eks. bifiform minidråber eller BioGaia, som nu hedder Semper dråber. De indeholder Lactobacillus reuteri og kan gives på en ske sammen med lidt af din mælk eller med f.eks. lidt frugtmos eller grød. Dråberne er smagsneutrale og man giver 5 dråber en gang dagligt.
Hvis hun stadig hvæser og raller, når hun trækker vejret, så synes jeg det er relevant at du får lægen til at lytte på hende igen. Det vil også være relevant at drøfte om det kan være et symptom på mælkeallergi sammen med hendes kløende øjne... Det kan det være, men behøver ikke være det.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske