Svar: Mælk og allergi

31. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Heidi

Tak for dit brev :)

Det er rigtig vigtigt at du samarbejder med din læge, hvis der er mistanke om mælkeallergi, for det er vigtigt ikke at fjerne mælk fra kosten, hvis ikke det er nødvendigt. Og hvis man vil provokere hende, for at se om hun har mælkeallergi, så skal dette ske i samarbejde med læge eller børneafdeling.

Det er rigtigt at allergi-erstatninger smager en del mere surt end almindelige erstatninger og modermælk. Derfor er der mange børn, som ikke vil acceptere disse erstatninger, når først de har prøve at få andet... Nogle børn kan dog lære det ved langsom tilvænning og det er en god idé, at du forsøger at bruge det i grød og mos og så håbe, at hun vil stille og roligt vil begynde at spise det. Mead Johnson, som er producenten bag Nutramigen har lavet en pjece, som jeg vil sende til dig i en separat mail. I den kan du finde opskrifter osv.

Det vil være rigtig godt at du i en periode på 14 dage selv forsøger at holde dig fra mælkeprodukter, for at se om det kan gøre en forskel. Da du ammer og din datter får sit hovedindtag fra dig, så er det vigtigt at sikre, at hun ikke reagerer på mælkeproteiner der kan være i din mælk. Nogle børn reagerer på disse, dog ikke alle. Og igen - det er en rigtig god idé at have lægen med ind over :)

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun ...

Annonce

... kan have fået en maveinfektion eller andet, som gør at hun pludselig har afføring flere gange, græder når hun har afføring og generelt virker utilpas. Det er vigtigt at få hende undersøgt, for at finde ud af, hvad det er der er problemet hos jer. Dog er det jo ikke et nyt opstået problem, så der er sandsynligvis andet som spiller ind - men stadig, hun kan jo godt lige nu reagere, fordi hun har fået en infektion... Du kan tale med lægen om evt. at få taget nogle afføringsprøver.

Og så kan du også tale med lægen om hvorvidt det kunne være en idé at give hende flydende mælkesyrebakterier i en periode. Det kan have en gunstig virkning på hendes mave. Det kunne være f.eks. bifiform minidråber eller BioGaia, som nu hedder Semper dråber. De indeholder Lactobacillus reuteri og kan gives på en ske sammen med lidt af din mælk eller med f.eks. lidt frugtmos eller grød. Dråberne er smagsneutrale og man giver 5 dråber en gang dagligt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun stadig hvæser og raller, når hun trækker vejret, så synes jeg det er relevant at du får lægen til at lytte på hende igen. Det vil også være relevant at drøfte om det kan være et symptom på mælkeallergi sammen med hendes kløende øjne... Det kan det være, men behøver ikke være det.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder