Svar: Tænder

25. marts 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Nogle børn får tynd mave i forbindelse med tandfrembrud og man kan naturligvis godt forestille sig, at hvis den ene tands frembrud afløser den næste, så han får flere nye tænder flere dage/uger i træk, så kan han naturligt også være plaget af tynd mave i hele denne periode... Men 13 afføringer i døgnet er dog meget og det lyder som om at det efterhånden har stået på længe.

Har han nogen andre symptomer? Hos så små børn som din dreng, kan diarré godt opstå som ledsagesymptom til andre sygdomme - f.eks. mellemørebetændelse eller måske en urinvejsinfektion. Det kan naturligvis heller ikke udelukkes at han har diarré på grund af årstiden og dermed smittet med forskellige vira - har nogen af jer været forkølet, selv haft ondt i halsen, problemer med hoste eller andet, som kan have givet jeres dreng en infektion - enten bakteriel eller virus?

Diarrésmitte overføres ofte fra person til person via hænderne, men det kan også ske via legetøj og mad. Og lige nu, hvor han tydeligvis har diarré, så vil det være ekstra vigtigt at du er opmærksom på hygiejnen - du skal vaske hænder på både dig selv og på ham, når du skifter ham, når du pudser næse, når I spiser osv.

Jeres læge kan tage afføringsprøver og konstatere om der ...

Annonce

... er virus, bakterier eller andet som skal behandles. Ofte tager man 3 på hinanden følgende prøver. Lægen kan også ordinere skånekost i en periode og i Danmark vil lægen også nogle gange ordinere Revolyt. Det købes på apoteket og er et pulver til opløsning i vand. Det indeholder de salte og den mængde sukker, som barnet har brug for. Du kan tale med lægen om, hvorvidt noget tilsvarende findes hvor I bor, og om det vil være nødvendigt for din dreng.

Skånekost kan være en mild grød, gerne med lidt revet æble eller banan som topping. Det kan også være kiks eller lyst ristet brød, det kan være lidt kogt pasta eller ris. Du kan også prøve med lidt tykmælk, A38, Cultura eller neutral sødmælksyoghurt (3.5% fedtindhold) - hvad du nu kan få hvor du bor. Det indeholder mælkesyrebakterier, som kan have god effekt på maven. Nogle børn kan også have glæde af at få et tilskud af flydende mælkesyrebakterier som også kan købes på apoteket.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan også være en idé at koge drikkevandet lige nu, hvor han har maveproblemer. Kog vandet, sæt det i køleskabet i en kande, så det kan drikkes koldt eller køligt.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og læs meget gerne mere i min bog "Helens bog om børn og sygdom" :)

Rigtig god bedring med ham! Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.