Svar: Refluks og eleveret hovedstilling?

20. januar 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Når noget af maveindholdet (mælk og mavesyre) glider tilbage gennem spiserøret og op i munden, så kalder man det refluks. Det er helt normalt, og som udgangspunkt er det at spædbørn og småbørn gylper noget naturligt. Men hvis barnet fortsætter med at gylpe eller kaste mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen, så bør barnet udredes. Et ledsage symptom kan f.eks. være at barnet taber sig eller har for sparsom vægtøgning, det kan også være smerter - at barnet græder og man kan se at barnet har ondt, eller det kan være at barnet får afbrudt sin søvn og måske vågner konsekvent efter 20-30 minutters søvn og græder - fordi mavesyre og mælk står og kører i spiserøret og generer.

Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting, og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang.

Det er rigtigt, som I har læst, at det svier i spiserøret, når der løber mavesyre tilbage fra maven og selvom jeres datter tager fint på, så kan I godt tale med lægen om, hvorvidt jeres datter kan have glæde af medicin, - det kan f.eks. være Losec eller Nexium. Lægen kan vejlede jer og udskrive recept, hvis det skønnes nødvendigt.

Når jeres datter ammes, så vil det være rigtig godt at bruge en oprejst stilling, så hun sidder så meget op som muligt i dine arme. Det vil hjælpe hende til bedre at kunne holde mælken i maven, så der ikke er så meget tilbageløb.

Man kan også nogle gange vælge at malke ud og give modermælken tilsat aprestagum (købes på apoteket), som gør mælken tykkere .. andre vælger at ...

Annonce

... give speciel erstatning Enfamil AR som er tynd i flasken og bliver tykkere i maven. Enfamil AR har dokumenteret effekt og er til børn med refluks.

Det kan være en god idé at lade jeres datter sidde i jeres favn 20-30 minutter efter hun har spist. Et alternativ kan være en skråstol en gang imellem, det kan give jer lidt aflastning, men hun må ikke sidde der for meget ... Hvis hun sidder op efter at have spist, så har mælken bedre mulighed for at komme videre igennem tarmsystemet og tilbageløbet bliver mindre.

Og ja - når hun sover, så sørg for at hendes hovedgærde er eleveret. Hvis hun ligger i sin lift, så stil den skråt ved at have et par bøger, en pude eller andet under liften i hovedenden. Hvis hun ligger i sin tremmeseng, så kom et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under selve madrassen, så hele madrassen eleveres. I kan også købe et par stille et par "sengeforhøjere" til sengens ben i hovedenden, så hele sengen kommer til at stå skråt. Hun må ikke sove med hovedpude af riskoen for vuggedød og kvælningsfare.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt, at hun dagligt ligger på maven, fordi det er sådan hun styrker sin nakke og ryg og bliver stærk nok til at sidde. Det er også i maveliggende stilling at hun begynder at krybe, trille omkring, dreje om sin egen akse og også kravle. Derfor vil det være rigtig godt, at I stille og roligt forsøger at finde en rytme, hvor hun sover, vågner, leger, ligger på maven og får mælk inden hun så skal sove igen. På den måde har I mulighed for at hun kan ligge på maven uden at hun gylper det hele op igen...

Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret vil de have svært ved at ligge ned - både på maven og på ryggen. Men det er stadig vigtigt at I forsøger at få hende på maven dagligt.

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!