Svar: Sygdom og kamillete
7. oktober 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Emmas mor
Som udgangspunkt skal små børn ikke have andet at drikke end mælk - enten modermælk eller modermælkserstatning og det er sådan, at når man ammer som du, så vil din mælk regulere sig ind efter din datters behov.
Din mælk består af flere forskellige dele, hvor den første del er vandholdig og tørstslukkende. Den næste del er mere "rigtig mad" og den sidste del er mere "fløde" og din datter har brug for alle mælkens dele. Nogle gange vil hun melde sig og die kortvarigt, fordi hun derved får den vandholdige mælk, hun melder sig fordi hun er tørstig. Andre gange vil hun spise længere og spise et egentligt hovedmåltid og det er vigtigt at hun får lov til at flekse sit behov ved brystet :)
Lige så snart man går ind og giver barnet vand eller kamillete eller andet, så er der naturligvis en risiko for at det fylder så meget i barnets mave, at barnet ikke søger brystet og der er ingen næring i vand eller te. Det er mælk som barnet skal leve af. Derfor anbefales det normalt ikke at man giver små børn andet end mælk ...
Det er dog også sådan at mange forældre oplever, at lige kamillete eller lidt kogt vand, nogle gange kan hjælpe, hvis barnet er meget ked af det, virker til at have ondt i maven og har svært ved at finde ro. Og at give barnet lidt kamillete er et gammelt husmoderråd ...
At man kan opleve at det giver barnet en ro, hænger sandsynligvis sammen med at det kogte vand giver ro i barnets mave. Barnets tarme skal ikke arbejde på samme måde med at nedbryde kogt vand, som det skal med at nedbryde mælk. Lidt kogt vand kan derfor give lidt ro i maven, hvor for meget mælk, kan give ekstra uro ...
Det er også sådan at sukker virker smertestillende og hvis barnet således har ondt, så kan man med fordel tilføre en lille smule sukker i det kogte vand. Her er blandingsforholde 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. Måske har din datter fået lidt sukkervand, hvis hun har skulle have taget blodprøver ...?
Det er meget vigtigt at man går ind og vurdere behovet for sukkervand eller kogt vand individuelt, da børn og familier er forskellige. Hvis det er et barn som tager rigtig flot på i vægt og som får mavekneb af rigtig meget mad, så er det min erfaring at det nogle gange kan hjælpe at give lidt kogt vand, lidt kamillete, evt. med lidt sukker. Det er dog små mængder - alt imellem et par teskefulde til 25ml og det er ikke noget man gør flere gange dagligt. Det er noget som f.eks. kan bruges om aftenen, hvor barnet er rigtigt ked af det, hvor alt andet er forsøgt uden held og hvor barnet bare græder og græder - hvor I har brug for at barnet nu hjælpes til ro, hjælpes med at falde i søvn ...
Det er uhyre vigtigt at kamillete eller kogt vand ikke kommer til at udgøre så stor en mængde, at det tager pladsen op for den egentlige mad.
Af samme årsag bør børn, som kun lige akkurat tager på og som har svært ved at holde deres vægt ikke fyldes op med kogt vand. De skal have mælk og ikke andet. De har brug for den næring der er i mælken og der er ingen næring i vand/te.
Det var for nogle år siden fremme, at børn ikke burde få kamillete, hvis der var allergi i familien, da kamille er en græs-art og derfor kunne medvirke til en øget risiko for f.eks høfeber. Denne påstand er dog så vidt jeg ved ikke blevet dokumenteret. Kamillete, let sødet, til syge børn har altid være et gammelt husmoderråd og man mener at kamille har en dæmpende effekt på slimhindeirritation. Man har for mange år siden fastslået at denne lindrende effekt ikke skyldes indhold at acetylsalicylsyre.
Så kamille er ikke farligt og udløser ikke allergi, men tager naturligt pladsen op for mælk, som er det jeres datter skal have at drikke. Hvis I vælger at give hende kamillete, så skal det altså være i en mængde som ikke går ud over hendes mælkeindtag og så er det noget I vælger at bruge som 'sidste løsning' og ikke noget hun skal have som en vane hver dag, da det så netop hurtigt kan komme til at fylde for meget i forhold til hendes mælkeindtag.
Jeg håber dette hjælper videre på vej, forsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske