Svar: Antibiotika

24. januar 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære NM

Når man bruger antibiotika, så er det for at give barnet en tilstrækkelig behandling, men man skal også sikre sig at man ikke giver en unødvendig behandling.

Derfor vil lægen normalt sikre sig, hvilke mikroorganismer der er tale om og udskrive den type antibiotika, som virker på netop dette. Der er således forskel på om barnet behandles for mellemørebetændelse, lungebetændelse, eller en maveinfektion, Typen af antibiotika varierer efter hvad der skal behandles imod.

Det er f.eks. ikke nok begrundelse at barnet har feber. En temperaturstigning betyder ikke at barnet har en bakteriel infektion, barnet kan have en virus og her vil antibiotika ikke virke.

Nogle gange vil lægen ikke udskive antibiotika før der ...

Annonce

... foreligger svar på f.eks. afføringsprøver eller blodprøver. Andre gange skønnes det at tilstanden er så dårlig, at man vil sætte behandling igang med det samme. Det kan være at symptomerne på barnets sygdom er så tydelige, at man ikke er i tvivl om, hvad der er galt og derfor gives antibiotisk behandling inden svar på diverse prøver foreligger.

Man vælger så vidt muligt altid det mest smalspektrede stof som skønnes mest effektivt, at man f.eks. giver penicillin fremfor ampicillin.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din dreng får for meget antibiotika, så er det en rigtig god idé at tale med lægen om, hvorfor lægen har udskrevet netop det præparat, den mængde osv.

Rigtig god bedring med din dreng og fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor