Svar: Gulsot og bilirubinværdier
15. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Det mature barn, som er født til tiden, vil ofte udvikle gulsot i løbet af 3-4 levedøgn. Denne gulsot tiltager de efterfølgende 2-3 dage, hvor bilirubinværdien almindeligvis maksimalt når til 150-200 mikromol/l og herefter falder til omkring 150 mikromol/l, når barnet er omkring 2 uger gammelt.
Ved værdier over de nævnte eller ved længerevarende gulsot må man overveje behandlig, samt årsager til barnets gulsot. Der er nogle regler for hvor meget bilirubinen skal falde og hvor hurtigt, alt efter hvad barn (maturt/præmaturt) der er tale om. Det er altid en lægelig vurdering at barnet skal udredes nærmere, hvis bilirubinen ikke falder som forventet.
De præmature, de fortidlig fødte børn, får ofte gulsot tidligere end beskrevet herover og samtidg er deres gulsot også længerevarende og lidt mere udtalt. Man kan sige at jo mere præmaturt barnet er, jo mere gulsot har det ofte også.
På de afdelinger hvor jeg har været ansat ser man altid på det enkelte barn og vurderer hvorvidt barnet virker påvirket af sin gulsot. Lavvægtige børn, dvs børn under 3000g lysbehandles, når bilirubinværdien overskrider 10 pct. af vægten. Tungere børn lysbehandles ved en grænse på 350 mikromol/l.
Nogle steder går man fast ud fra at lysbehandle børn når værdien stiger op til mere end 10 pct af barnets vægt.
Bilirubin er et nedbrydningsprodukt af hæmoglobin altså de røde blodlegemer. Jeg mener ikke at værdier ligger på nul, men mener faktisk at bilirubinniveauet ikke bør være højere end ca. 20 normalt, men det må du ikke hænge mig op på.
Håber dette var svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske