Svar: Gulsot og bilirubinværdier

15. juli 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Det mature barn, som er født til tiden, vil ofte udvikle gulsot i løbet af 3-4 levedøgn. Denne gulsot tiltager de efterfølgende 2-3 dage, hvor bilirubinværdien almindeligvis maksimalt når til 150-200 mikromol/l og herefter falder til omkring 150 mikromol/l, når barnet er omkring 2 uger gammelt.

Ved værdier over de nævnte eller ved længerevarende gulsot må man overveje behandlig, samt årsager til barnets gulsot. Der er nogle regler for hvor meget bilirubinen skal falde og hvor hurtigt, alt efter hvad barn (maturt/præmaturt) der er tale om. Det er altid en lægelig vurdering at barnet skal udredes nærmere, hvis bilirubinen ikke falder som forventet.

De præmature, de fortidlig fødte børn, får ofte gulsot tidligere end beskrevet herover og samtidg er deres gulsot også ...

Annonce

... længerevarende og lidt mere udtalt. Man kan sige at jo mere præmaturt barnet er, jo mere gulsot har det ofte også.

På de afdelinger hvor jeg har været ansat ser man altid på det enkelte barn og vurderer hvorvidt barnet virker påvirket af sin gulsot. Lavvægtige børn, dvs børn under 3000g lysbehandles, når bilirubinværdien overskrider 10 pct. af vægten. Tungere børn lysbehandles ved en grænse på 350 mikromol/l.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Nogle steder går man fast ud fra at lysbehandle børn når værdien stiger op til mere end 10 pct af barnets vægt.

Bilirubin er et nedbrydningsprodukt af hæmoglobin altså de røde blodlegemer. Jeg mener ikke at værdier ligger på nul, men mener faktisk at bilirubinniveauet ikke bør være højere end ca. 20 normalt, men det må du ikke hænge mig op på.

Håber dette var svar nok:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder