Svar: Jordbærmærke og vaccine

26. juni 2004

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Malene Larsen og Cecilie

Først vil jeg lige sige at jeg synes din datter skal være tre måneder før hun bliver vaccineret, men du kan naturligvis lige konferere med lægen og høre om det er i orden.

Derefter vil jeg gerne fortælle dig lidt om 'jordbærmærker'.

Mange børn bliver født med røde mærker, som enten er der fra fødslen eller som viser sig efter fødslen. Mærkerne sidder ofte i ansigtet, på hovedet, i nakken eller på brystet.

De tre mest almindelige former for mærker er storkebid, røde modermærker og jordbærmærker/hæmangiomer. De to første adskiller sig væsentligt fra den sidste, idet de ikke umiddelbart forandrer sig og således ikke kræver nogen akut behandling. Storkebid og modermærker kan selvfølgelig godt være skæmmende for udseendet og kan oftest fjernes med laser eller laser i kombination med operation.

Jordbærmærker er forskellige fra de andre mærker ved, at de i virkeligheden ikke er mærker, men snarere en godartet svulst-sygdom. Jeg skriver det ikke for at skræmme dig, men mere ...

Annonce

... for at fortælle dig at hvis der er tale om et jordbærmærke, så skal du være meget opmærksom på om mærket vokser eller forandrer sig. Det vil derfor også være en god idé at du lige får tjekket op på om din sundhedsplejerske taler om 'et jordbærmærke' eller om der er tale om en af de andre typer mærker.

Hvis I er i tvivl så synes jeg at du skal få din datter vurderet af en læge. Det er altid svært at skelne et jordbærmærke fra et storkebid/modermærke, men begynder mærket at forandre sig, hæve op og blive mørkere i farven, er det uden tvivl et jordbærmærke, og så skal man reagere.

Hvis der er tale om et jordbærmærke, så vil det ikke altid forsvinde af sig selv og det er derfor vigtigt at det bliver fulgt op og at man får startet behandling.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis du vil læse mere om jordbærmærker kan du gå ind på siden: www.hemangioma.dk
Vær opmærksom på at billederne på siden kan virke skræmmende, især hvis der slet ikke er tale om et jordbærmærke.

Fortsat held og lykke med hende, håber ikke du bliver alt for nervøs:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor