Svar: Jordbærmærke og vaccine
26. juni 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Malene Larsen og Cecilie
Først vil jeg lige sige at jeg synes din datter skal være tre måneder før hun bliver vaccineret, men du kan naturligvis lige konferere med lægen og høre om det er i orden.
Derefter vil jeg gerne fortælle dig lidt om 'jordbærmærker'.
Mange børn bliver født med røde mærker, som enten er der fra fødslen eller som viser sig efter fødslen. Mærkerne sidder ofte i ansigtet, på hovedet, i nakken eller på brystet.
De tre mest almindelige former for mærker er storkebid, røde modermærker og jordbærmærker/hæmangiomer. De to første adskiller sig væsentligt fra den sidste, idet de ikke umiddelbart forandrer sig og således ikke kræver nogen akut behandling. Storkebid og modermærker kan selvfølgelig godt være skæmmende for udseendet og kan oftest fjernes med laser eller laser i kombination med operation.
Jordbærmærker er forskellige fra de andre mærker ved, at de i virkeligheden ikke er mærker, men snarere en godartet svulst-sygdom. Jeg skriver det ikke for at skræmme dig, men mere for at fortælle dig at hvis der er tale om et jordbærmærke, så skal du være meget opmærksom på om mærket vokser eller forandrer sig. Det vil derfor også være en god idé at du lige får tjekket op på om din sundhedsplejerske taler om 'et jordbærmærke' eller om der er tale om en af de andre typer mærker.
Hvis I er i tvivl så synes jeg at du skal få din datter vurderet af en læge. Det er altid svært at skelne et jordbærmærke fra et storkebid/modermærke, men begynder mærket at forandre sig, hæve op og blive mørkere i farven, er det uden tvivl et jordbærmærke, og så skal man reagere.
Hvis der er tale om et jordbærmærke, så vil det ikke altid forsvinde af sig selv og det er derfor vigtigt at det bliver fulgt op og at man får startet behandling.
Hvis du vil læse mere om jordbærmærker kan du gå ind på siden: www.hemangioma.dk
Vær opmærksom på at billederne på siden kan virke skræmmende, især hvis der slet ikke er tale om et jordbærmærke.
Fortsat held og lykke med hende, håber ikke du bliver alt for nervøs:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske