Svar: Penicillin allergi

28. juni 2004

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Annette

Det er det helt rigtige, som din læge har vurderet. Jeg vil tro at tiden der går, er for at være helt sikker på at der ikke er mere penicillin i kroppen, hvis man skønner det nødvendigt at prikteste eller provokere.

Jeg kan godt forstå at du er nervøs for at din søn bliver provokeret, og det har du også grund til at være. Men netop derfor vil man altid provokere et barn på sygehuset, hvor der er det beredskab som kan blive nødvendigt og du må tro på at din søn er i de bedste hænder.

Det vil være vigtigt at få konstateret om han har penicillinallergi, da det jo ellers kan få voldsomme følger, hvis han i en anden situation får ...

Annonce

... penicillin, hvilket jo kan være svært at undgå, da børn ofte får små infektioner.

Penicillin hører til gruppen af antibiotika. Det vil sige at der findes mange forskellige former for antibiotika, hvor penicillin er et af dem. Hvis din søn får en infektion, som skal behandles med antibiotika, og man ved at han ikke tåler penicillin, så vil man vælge et andet præparat. Hvilket vil afhænge af hvad han fejler.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er en tendens til at vi altid omtaler antibiotika som penicillin, hvilket ikke er rigtigt. Penicillin virker på nogle bakterier, men der findes andre præparater som virker på enten de samme bakterier eller på andre.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder