Svar: Stoppende kost i forbindelse med diarré

22. april 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære FL

Skidt at høre at din dreng har været syg, men godt at høre, at han nu er rask igen :)

Når børn er syge med diarré eller opkastninger og/eller feber, så er det især vigtigt at være opmærksom på at barnet skal have nok væske. Det betyder ikke så meget, hvad barnet spiser, men det vigtigste er at få barnet til at drikke.

Fortyndet æblejuice kan være godt og også tykmælk eller A38 med revne æbler kan være godt. Æbler indeholder kalium som man let mister, når man har diarré og kaster op. Mælk af kop, skal man dog holde igen med, hvis de kaster op, det kan virke kvalmende.

Man skal også holde øje med den almene tilstand, det vil sige, hvordan barnet virker i forhold til hvordan barnet er til hverdag. Han må ikke virke sløv og apatisk, han skal være glad, frisk, smile, lege osv. som han plejer. Virker han sløv og uden interesse/overskud til at lege osv. så er det en god idé at få barnet tjekket af lægen.

Når man har diarré og kaster op så taber man meget væske, og derved kan man blive dehydreret (udtørret) i en sådan grad, at det kan være livsfarligt. Det er ikke bare væsketabet, som er farligt, men også tabet af salte (elektrolytter). Saltene er livsnødvendige for at kroppen skal kunne holde sit indre miljø stabilt. Det er vigtigt at der er balance imellem natrium og kalium i kroppen.

Det er sådan at man kan købe en rehydreringsvæske som hjælper med at genoprette natrium og kaliumbalancen. Man kan give f.eks. Revolyt eller det nye produkt som hedder Floridral. Sidstnævnte indeholder også mælkesyrebakterier, som kan være med til at stabilisere maven yderligere.

Man bør efter min mening altid kontakte lægen, for at få ...

Annonce

... vurderet om det er relevant og okay at give Revolyt. Hvis diarreen fortsætter, så kan man også altid overveje om man skal tage en afføringsprøve.

Infektion med Rotavirus er den mest almindelige årsag til alvorlig diarré hos spædbørn. Sygdommen rammer typisk børn i alderen fra et halvt til to år og de fleste børn, der bliver inficeret med rotavirus, bliver selv raske efter fire til otte dage. Der er dog børn som bliver så syge af opkastning og diarré og det væsketab der følger med, at de skal indlægges på sygehus.

Symptomerne på Rotavirus er: Diarré, opkastning, mavesmerter, feber. Og ved at analysere på en afføringsprøve kan man finde ud af om det er denne virus dit barn f.eks. har.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ud over A38, revne æbler osv. så er det ofte også en god idé at give banan, lyst brød, tvebakker, mariekiks er faktisk godt her (selvom det normalt ikke kan anbefales). Det er normalt godt at give børn mad med højt fiberindhold, men netop ved opkastning og diarre er det faktisk vigtigt ikke at give for meget groft brød, råkost og lignende. Det er derimod vigtigere med det lyse brød, koge grøntsagerne og faktisk kan det også være en god idé i en periode, at koge det vand, som barnet drikker. Ris og godt kogt pasta uden noget til kan også være rigtig godt.

Ellers så handler det jo meget om at give barnet det, som barnet viser interesse i at få:o)

Så der er absolut ikke nogen problemer i at du har givet din dreng skånekost nu her, hvor han har haft problemer med diarré. Det lyder helt fint. Hvis det sker igen, kan du tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant derudover at behandle ham med en form for rehydreringsvæske :)

Rigtig god bedring fremover :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.