Svar: Stoppende kost i forbindelse med diarré
22. april 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære FL
Skidt at høre at din dreng har været syg, men godt at høre, at han nu er rask igen :)
Når børn er syge med diarré eller opkastninger og/eller feber, så er det især vigtigt at være opmærksom på at barnet skal have nok væske. Det betyder ikke så meget, hvad barnet spiser, men det vigtigste er at få barnet til at drikke.
Fortyndet æblejuice kan være godt og også tykmælk eller A38 med revne æbler kan være godt. Æbler indeholder kalium som man let mister, når man har diarré og kaster op. Mælk af kop, skal man dog holde igen med, hvis de kaster op, det kan virke kvalmende.
Man skal også holde øje med den almene tilstand, det vil sige, hvordan barnet virker i forhold til hvordan barnet er til hverdag. Han må ikke virke sløv og apatisk, han skal være glad, frisk, smile, lege osv. som han plejer. Virker han sløv og uden interesse/overskud til at lege osv. så er det en god idé at få barnet tjekket af lægen.
Når man har diarré og kaster op så taber man meget væske, og derved kan man blive dehydreret (udtørret) i en sådan grad, at det kan være livsfarligt. Det er ikke bare væsketabet, som er farligt, men også tabet af salte (elektrolytter). Saltene er livsnødvendige for at kroppen skal kunne holde sit indre miljø stabilt. Det er vigtigt at der er balance imellem natrium og kalium i kroppen.
Det er sådan at man kan købe en rehydreringsvæske som hjælper med at genoprette natrium og kaliumbalancen. Man kan give f.eks. Revolyt eller det nye produkt som hedder Floridral. Sidstnævnte indeholder også mælkesyrebakterier, som kan være med til at stabilisere maven yderligere.
Man bør efter min mening altid kontakte lægen, for at få vurderet om det er relevant og okay at give Revolyt. Hvis diarreen fortsætter, så kan man også altid overveje om man skal tage en afføringsprøve.
Infektion med Rotavirus er den mest almindelige årsag til alvorlig diarré hos spædbørn. Sygdommen rammer typisk børn i alderen fra et halvt til to år og de fleste børn, der bliver inficeret med rotavirus, bliver selv raske efter fire til otte dage. Der er dog børn som bliver så syge af opkastning og diarré og det væsketab der følger med, at de skal indlægges på sygehus.
Symptomerne på Rotavirus er: Diarré, opkastning, mavesmerter, feber. Og ved at analysere på en afføringsprøve kan man finde ud af om det er denne virus dit barn f.eks. har.
Ud over A38, revne æbler osv. så er det ofte også en god idé at give banan, lyst brød, tvebakker, mariekiks er faktisk godt her (selvom det normalt ikke kan anbefales). Det er normalt godt at give børn mad med højt fiberindhold, men netop ved opkastning og diarre er det faktisk vigtigt ikke at give for meget groft brød, råkost og lignende. Det er derimod vigtigere med det lyse brød, koge grøntsagerne og faktisk kan det også være en god idé i en periode, at koge det vand, som barnet drikker. Ris og godt kogt pasta uden noget til kan også være rigtig godt.
Ellers så handler det jo meget om at give barnet det, som barnet viser interesse i at få:o)
Så der er absolut ikke nogen problemer i at du har givet din dreng skånekost nu her, hvor han har haft problemer med diarré. Det lyder helt fint. Hvis det sker igen, kan du tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant derudover at behandle ham med en form for rehydreringsvæske :)
Rigtig god bedring fremover :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske