Svar: Kamillete og øjenbetændelse

11. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Man anbefaler ikke brug af kamillete til børn med øjenbetændelse, af hygiejniske grunde. Derimod anbefales det at man bruger rent lunkent vand eller evt. isotonisk saltvand der købes på apoteket.

Det rene vand kommes på en vattot og der renses fra øjenkrogen og ud, vattet smides væk, der tages et nyt stykke med rent vand, renses igen inde fra øjenkrogen og ud, smides væk og tages et nyt stykke.

Og så lige lidt omkring øjenbetændelse, til dem det måtte interessere :):

Det er vigtigt at vurdere, hvad det er for klatter barnet har i øjnene. Et barn der er forkølet vil f.eks. ofte have klatter i øjet, men dette skyldes forkølelsesvirus og er ikke en øjenbetændelse som skyldes bakterier. Det kan være svært at skelne mellem dette og derfor bliver en del børn også behandlet med øjendråber, uden at det har effekt, fordi det skyldes forkølelse og dermed virus. Mange børn bliver også behandlet, fordi det er et krav for at komme i daginstitution, at barnet er behandlet ...

Klatter i øjnene, røde øjne, tåreflåd eller andre symptomer fra øjnene skyldes normalt enten infektion med bakterier eller med virus. Det er som sagt svært at skelne, da flere af symptomerne minder om hinanden.

Men, hvis barnet har øjenbetændelse, som skyldes bakterier, så vil øjet ofte være rødt, og der er meget og tyktflydende pus. Barnet vil ofte også være lyssky og nogle gange vil det kun være det ene øje, som er betændt.

Børn kan også have klatter i øjnene fordi deres tårekanaler er forsnævrede, så de lettere ...

Annonce

... bliver tilstoppet når barnet er forkølet. Også her hjælper øjendråber ikke og problemet forsvinder normalt efter 2 års alderen.

Børn kan også have kløende øjne der ofte løber i vand, her er der ofte tale om klar væske og ikke gule klistrede klatter og det vil ofte være symptom på allergi. Hvis børn har det sådan gennem et par uger, vil det være relevant at tale med lægen om hvorvidt barnet kan have allergi.

Hvis et barn har fået øjenbetændelser med bakterier bør barnet behandles. Ikke fordi det er farligt at have øjenbetændelse eller fordi det går hurtigere over, når de behandles, men fordi det smitter meget og og ved at behandle med øjendråber kan man undgå at smitten spreder sig til andre børn.

Øjendråber er på recept, de kan ikke købes i håndkøb. Lægen udskriver Kloramfenikol eller Fucithalmic, sidstnævnte virker på de fleste af de bakterier, som er årsag til øjenbetændelsen, og man skal kun dryppe barnets øjne 2 gange om dagen. Kloramfenikol skal derimod dryppes med 4-6 gange dagligt, det virker dog på lidt flere bakterietyper end Fucithalmic.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det anbefales at fortsætte med behandling 3 dage efter at øjet ikke længere er rødt eller fyldt med puds. Det er for at undgå, at betændelsen blusser op igen.

Hvis lægen er i tvivl om hvad bakterier der er i øjet og mistænker at der skal specielbehandling til, vil lægen kunne pode fra øjet. Det gøres med en speciel vatpind.

Håber du og andre der læser med blev lidt klogere omkring øjenbetændelse her :)

Ha en god dag og god bedring med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina