Svar: Bleg og rød under øjnene

14. december 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Viggas mor

Når jeg ikke hører noget i nogle måneder, så plejer det at være fordi det går godt ... og det lyder også til at være tilfældet hos jer - du venter dig jo, dejlig nyhed, stort tillykke med det :)

Når børn har sorte og røde rande under øjnene, kan det skyldes flere ting. Det kan naturligvis skyldes at barnet ikke er rask, fejler et eller andet, har jernmangel osv. Men ofte skyldes det årstiden - at hun naturligt er mere bleg lige nu, har haft lidt øjenbetændelse osv. og lige skal komme til hægterne igen.

Hvis hun er en lys pige - altså lys i huden - så skal der ikke ret meget til før hun ser bleg ud og virker til at have mørke eller røde rande under øjnene. Nogle børn er så lyse at de næsten virker gennemsigtige i huden og man kan se blodårene skinne igennem ... Jeg kan se på et af dine tidligere breve at
Vigga er halvt asiatisk (sikkert en meget smuk pige :o) og hendes mørke rande under øjnene kan måske også skyldes hendes øjen og ansigtsfacon - jeg har jo ikke set hende (forstå mig ret:o)) ...

Annonce

... ...

Mørke rande under øjnene kan også skyldes væskemangel, så du skal naturligvis sikre dig at hun drikker nok. Derudover er det vigtigt at hun er ude hver dag, får masser af frisk luft og at hun ikke udsættes for passiv rygning ...

Vær opmærksom på når du vasker hendes ansigt, at du gerne må vaske hende godt omkring øjenomgivelserne med en vaskeklud, så hun får masseret lidt omkring og under øjnene og får sat lidt gang i blodcirkulationen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis dette ikke hjælper og du synes det er for gustent ud, så kan du sagtens tage hende til læge og evt. få vurderet en jernstatus for at se om hun mangler jern. Ellers er det fint at du søger for at give hende så varieret kost som muligt og sikre hende masser af vitaminer, proteiner, mineraler osv. inde fra - præcis som du selv beskriver. Og det er udmærket med en multivitamintablet dagligt :)

Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke med hende :) - og med graviditeten. Glæder mig til at følge jer videre frem :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor