Svar: Bleg og rød under øjnene
14. december 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Viggas mor
Når jeg ikke hører noget i nogle måneder, så plejer det at være fordi det går godt ... og det lyder også til at være tilfældet hos jer - du venter dig jo, dejlig nyhed, stort tillykke med det :)
Når børn har sorte og røde rande under øjnene, kan det skyldes flere ting. Det kan naturligvis skyldes at barnet ikke er rask, fejler et eller andet, har jernmangel osv. Men ofte skyldes det årstiden - at hun naturligt er mere bleg lige nu, har haft lidt øjenbetændelse osv. og lige skal komme til hægterne igen.
Hvis hun er en lys pige - altså lys i huden - så skal der ikke ret meget til før hun ser bleg ud og virker til at have mørke eller røde rande under øjnene. Nogle børn er så lyse at de næsten virker gennemsigtige i huden og man kan se blodårene skinne igennem ... Jeg kan se på et af dine tidligere breve at
Vigga er halvt asiatisk (sikkert en meget smuk pige :o) og hendes mørke rande under øjnene kan måske også skyldes hendes øjen og ansigtsfacon - jeg har jo ikke set hende (forstå mig ret:o)) ...
Mørke rande under øjnene kan også skyldes væskemangel, så du skal naturligvis sikre dig at hun drikker nok. Derudover er det vigtigt at hun er ude hver dag, får masser af frisk luft og at hun ikke udsættes for passiv rygning ...
Vær opmærksom på når du vasker hendes ansigt, at du gerne må vaske hende godt omkring øjenomgivelserne med en vaskeklud, så hun får masseret lidt omkring og under øjnene og får sat lidt gang i blodcirkulationen.
Hvis dette ikke hjælper og du synes det er for gustent ud, så kan du sagtens tage hende til læge og evt. få vurderet en jernstatus for at se om hun mangler jern. Ellers er det fint at du søger for at give hende så varieret kost som muligt og sikre hende masser af vitaminer, proteiner, mineraler osv. inde fra - præcis som du selv beskriver. Og det er udmærket med en multivitamintablet dagligt :)
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke med hende :) - og med graviditeten. Glæder mig til at følge jer videre frem :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske