Svar: Reflux - 2 mdr.
1. november 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Tillykke med din lille datter og velkommen til :)
Jeg vil gerne begynde med at fortælle lidt om refluks, måske har du læst mere omkring det, men lidt viden tænker jeg altid er godt, med viden kan man bedre handle ... :)
Det er til en vis grad normalt at børn gylper. Der skal ikke ret meget til før der sker tilbageløb af mælken, når barnet spiser og f.eks. skal af med en bøvs eller hvis man tumler med sit barn. Man kalder det refluks, når børn gylper meget og det betyder egentlig bare at noget af maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", og det er jo meget almindeligt.
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemunds-forsnævring. Gylp og således refluks er altså til en vis grad noget helt almindeligt hos spædbørn og nogle gange noget man er ekstra opmærksom på og det afhænger meget af, hvordan gylpen påvirker barnets trivsel.
Hvis barnet trives, tager på, og således udvikler sig og vokser som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det. Hvis barnet begynder at gylpe så meget at det påvirker barnets vækst, så vil man undersøge barnet nærmere og finde ud af årsag og starte evt. behandling. Dette foregår altid i tæt samarbejde med en børneafdeling.
Når din datter spiser, så kommer maden via spiserøret ned til mavesækken. I overgangen mellem spiserør og mavesæk sidder en ringformet lukkemuskel, som åbner, når maden/mælken skal passere fra spiserøret til mavesækken, men som ellers er lukket for at sikre, at der ikke løber syre tilbage fra mavesækken til spiserøret. Hos nogle børn er lukkemusklen så slap, at der hele tiden sker tilbageløb af mavesyre fra maven og op i spiserøret - det man kalder refluks. Syren gør ondt, det brænder, smerter bag brystbenet og giver sure opstød - man kan smage syren i munden.
Det er vigtigt at behandle dette fordi den syre som irriterer slimhinden kan, hvis det fortsætter i længere tid, være så hård ved slimhinden at der kommer små sår og spiserøret bliver meget påvirket.
Man behandler normalt med syreneutraliserende medicin og hvis dette ikke hjælper og man tydeligt fornemmer at barnet ikke trives, ikke tager nok på, så vælger man at operere. Ved operation er der stor effekt og man bliver ofte helt helbredt. Man vil normalt lave en kikkert undersøgelse (gastroskopi) samt undersøgelse af spiserøret ved hjælp af en tynd sonde, hvor man vurderer syretilbageløbet samt spiserørets muskelfunktion inden man opererer og det man operere er altså musklen mellem spiserør og mavesæk.
For at hindre at din datter får tilbageløb af syre, så er det vigtigt at hun holdes eleveret og ikke ligge fladt. Det vil normalt være vigtigt 30-45 minutter efter hvert måltid. Det er derfor en god idé at sidde med hende og at elevere hendes madras i hovedenden af seng, lift eller barnevognen så hun kommer til at ligge lidt højere med hovedet.
Når børn har problemer med refluks, så er det rigtig godt at give dem små hyppige måltider og det er således bedre at du giver hende lidt mindre og lader hende holde maden i sig end at hun får meget store måltider og det hele så kommer op igen.
Det vil være en god idé, hvis du kan amme hende i tvillingestillingen, fordi hun i den ligger højere med hovedet end med resten af kroppen. Det vil hjælpe hende til at holde mælken bedre i sig.
Hun skal også igang med at ligge på maven, så hun kan få styrket sine nakke- og rygmuskler. Det kan være svært med et barn som gylper meget og det er vigtigt at du medtænker at hun kan ligge på maven, når du bærer hende i dine arme, når du sidder med hende og hun ligger hen over dine lår, ligesom hun kan ligge på maven på puslepuden eller hen over din ammepude. Hun skal naturligvis ikke ligge på maven lige efter et måltid, for så vil maden komme retur. Derfor er du nødt til at forsøge at finde ud af, hvornår det er bedst for hende i forhold til når hun spiser.
Det kan være en god idé at bruge en bæresele eller en slynge, hvor hun kan sidde mere oprejst og hvor du vil kunne have hænderne fri og lave noget praktisk.
Gylpen vil ofte se forskellig ud, den kan være vandtynd, klumpet, ligne hytteost, være hvid, gullig osv. og det er helt normalt. Det afhænger både af din mælks sammensætning og hvor lang tid der er gået siden din datter har spist og til hun så gylper.
I forhold til din beskrivelse, så skal man naturligvis holde lidt øje med hendes vægt og sikre sig at hun ikke gylper så meget at hun ikke optager næringen fra mælken. Lige nu er det ikke kritisk, men naturligvis relevant at du holder øje med vægten - hun skal jo til lægen igen når hun er 3 måneder og vil blive vejet igen. Du kan også bede sundhedsplejersken om en kontrolvægt - måske har sundhedsplejerskerne åben hus, sundhedscafe eller lignende tilbud hvor I bor, hvor du kan tage hen og få lillepigen vejet.
Operere hende vil man ganske givet ikke, men behandling med syreneutraliserende medicin vil man måske overveje.
Du har ret i at det ofte ændrer sig når barnet begynder at få fastere føde, fordi de så bliver bedre til at holde maden i sig. Du har også ret i at Enfamil AR er en erstatning lavet specielt til børn med refluks og den har dokumenteret effekt. Du oplever jo også at det virker :)
Fordelen ved Enfamil AR er at den er tynd i flasken og først bliver tyk i maven. Men det er naturligvis en ulempe at give den, hvis din datter får ondt i maven af den ...
Der er dog ikke noget problem i at du ammer hende om dagen og supplerer med Enfamil AR til natten i håb om at I alle får lidt mere nattero på den måde. Det kan godt tænkes at hun kan tåle en enkelt flaske eller to, hvis hun samtidig også ammes.
En anden mulighed er dog at bruge Johannesbrødkernemel eller Aprestagum, som det også hedder. Det er et gammel husmoderråd til børn med refluks.
Opskriften på at bruge johannesbrødkernemel kommer her:
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk. johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk. Evt. købe en flaskesut beregnet til vælling.
Hvis du anvender færdigblandet erstatning kan du hælde ½ tsk. fuld johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning (200 ml) og ryste flasken kraftigt for at undgå klumper.
Det samme kan man gøre med udmalket modermælk, man kan altså vælge at malke ud og bruge sin egen mælk på flaske, tilsætte Johannesbrødkernemel og så give modermælken på denne måde og forebygge refluks ... Johannesbrødkernemel kan man købe på apoteket.
Der er altså flere muligheder og du må forsøge at finde ud af, hvad der mon vil fungere bedst for jer.
Rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske