Svar: Tør hoste ved søvn
29. september 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Anne
Dejligt at høre fra dig igen, det lyder som om at alt som udgangspunkt går rigtig fint hos jer, Berta lyder til at være rigtig godt med sprogligt og det lyder som om at der er godt gang i hende og at hun er glad og har det godt :)
Hoste er i princippet en god ting, fordi det er vores naturlige beskyttelse af luftvejene. Når barnet hoster, kommer der slim op fra lungerne, som derved renses. Derfor anbefaler man normalt heller ikke at bruge f.eks. hostestillende medicin til børn.
Der er forskellige ting, som kan genere vores luftveje og du er opmærksom på dette. Luftvejene bliver generet, hvis vi har en eller anden form for infektion, det kan være forkølelse, influenza, astmatisk bronkitis eller lungebetændelse, luftvejene generes også hvis der er mange pollen i luften, hvis der er meget støv, røg, os eller f.eks. mange levende lys kan genere. Der er også børn som reagerer på brændeovn ... Man kan også få irriterede luftveje, hvis man spiser noget, der 'ryger galt i halsen' ...
Man kan her have en tør hoste som du beskriver, eller hosten kan være mere som en krillerhoste, hvor man kan hører at der står noget i halsen og generer.
Langvarig hoste kan, som du skriver, skyldes astmatisk bronkitis. Det er relevant at overveje, hvis barnet har været forkølet og hosten fortsætter gennem flere uger. Det kan være relevant at få din datter lytter på hos lægen, for at høre om der står noget i hendes lunger og generer.
Tegn på astmatisk bronkitis kan være:
- Langvarig hoste, det vil sige hoster i mere end 3 uger
- Hvæsende pibende vejrtrækning, det sammenlignes ofte med lyden af en kaffemaskine der afkalker.
- Barnet begynder at hoste eller får hvæsende vejrtrækning, når det griner eller leger - når I f.eks. tumler lidt rundt, danser osv.
- Barnet har svært ved at følge med i andres leg og trækker sig - det er svært at vurdere med den alder din datter har, børn kan være rigtig gode til at skjule at de har vejrtrækningsproblemer
- Barnet får gentagende forkølelser, det er som om at barnet ikke rigtig bliver rask, men går og er småforkølet hele tiden
- Barnet vågner om natten med hoste og har svært ved at sove en nat igennem uden at vejrtrækningen er påvirket.
Der er som du skriver ting i hverdagen der kan spille ind, såsom husdyr, støv, fødevarer, rengøring osv. og nogle gange så opstår det også uden at man kan finde en egentlig grund. Du skriver dog at I er disponeret for allergi, at din datter har fået lagt dræn osv. og det lyder jo lidt som om at hun er disponeret og måske kunne tjekkes en ekstra gang.
Og så kan det naturligvis også være, at hun 'bare' skal have lidt tid til at komme sig over sine gentagende forkølelser og mellemørebetændelser og lige nu er årstiden jo imod hende ...
Giv hende lune drikke, som løsner og sørg for at hun ikke bliver kold når hun er ude. Det er tid til handsker - bare lette fingerhandsker så hun ikke har kolde hænder, når hun leger i sandkasse osv. Det kan være en god idé at du nu begynder med lidt uldundertøj, så du sikrer dig at hun bliver holdt varm inderst på kroppen - især på brystkassen, fordi hun hoster ... og så hun ikke skiller ad på midten. En lille hue kan også være en idé i disse dage, hvor det tydeligt er blevet mere koldt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og god bedring med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske