Svar: Tør hoste ved søvn

29. september 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anne

Dejligt at høre fra dig igen, det lyder som om at alt som udgangspunkt går rigtig fint hos jer, Berta lyder til at være rigtig godt med sprogligt og det lyder som om at der er godt gang i hende og at hun er glad og har det godt :)

Hoste er i princippet en god ting, fordi det er vores naturlige beskyttelse af luftvejene. Når barnet hoster, kommer der slim op fra lungerne, som derved renses. Derfor anbefaler man normalt heller ikke at bruge f.eks. hostestillende medicin til børn.

Der er forskellige ting, som kan genere vores luftveje og du er opmærksom på dette. Luftvejene bliver generet, hvis vi har en eller anden form for infektion, det kan være forkølelse, influenza, astmatisk bronkitis eller lungebetændelse, luftvejene generes også hvis der er mange pollen i luften, hvis der er meget støv, røg, os eller f.eks. mange levende lys kan genere. Der er også børn som reagerer på brændeovn ... Man kan også få irriterede luftveje, hvis man spiser noget, der 'ryger galt i halsen' ...

Man kan her have en tør hoste som du beskriver, eller hosten kan være mere som en krillerhoste, hvor man kan hører at der står noget i halsen og generer.

Langvarig hoste kan, som du skriver, skyldes astmatisk bronkitis. Det er relevant at overveje, hvis barnet har været forkølet og hosten fortsætter gennem flere uger. Det kan være relevant at få din datter lytter på hos lægen, for at høre om der står noget i hendes lunger og generer.

Tegn på astmatisk bronkitis kan være:

- Langvarig hoste, det vil sige hoster i mere end 3 uger

- Hvæsende pibende vejrtrækning, det sammenlignes ofte med lyden af en kaffemaskine der afkalker.

- Barnet begynder at ...

Annonce

... hoste eller får hvæsende vejrtrækning, når det griner eller leger - når I f.eks. tumler lidt rundt, danser osv.

- Barnet har svært ved at følge med i andres leg og trækker sig - det er svært at vurdere med den alder din datter har, børn kan være rigtig gode til at skjule at de har vejrtrækningsproblemer

- Barnet får gentagende forkølelser, det er som om at barnet ikke rigtig bliver rask, men går og er småforkølet hele tiden

- Barnet vågner om natten med hoste og har svært ved at sove en nat igennem uden at vejrtrækningen er påvirket.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er som du skriver ting i hverdagen der kan spille ind, såsom husdyr, støv, fødevarer, rengøring osv. og nogle gange så opstår det også uden at man kan finde en egentlig grund. Du skriver dog at I er disponeret for allergi, at din datter har fået lagt dræn osv. og det lyder jo lidt som om at hun er disponeret og måske kunne tjekkes en ekstra gang.

Og så kan det naturligvis også være, at hun 'bare' skal have lidt tid til at komme sig over sine gentagende forkølelser og mellemørebetændelser og lige nu er årstiden jo imod hende ...

Giv hende lune drikke, som løsner og sørg for at hun ikke bliver kold når hun er ude. Det er tid til handsker - bare lette fingerhandsker så hun ikke har kolde hænder, når hun leger i sandkasse osv. Det kan være en god idé at du nu begynder med lidt uldundertøj, så du sikrer dig at hun bliver holdt varm inderst på kroppen - især på brystkassen, fordi hun hoster ... og så hun ikke skiller ad på midten. En lille hue kan også være en idé i disse dage, hvor det tydeligt er blevet mere koldt.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og god bedring med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor