Svar: Hævede lymfeknuder på halsen
24. april 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Karsten M
Når man vaccinerer børn kan der godt komme en reaktion, som minder ganske lidt om de sygdomme barnet bliver vaccineret imod. Reaktionen var sædvanligvis ikke mere end 1-3 dage og børnene smitter ikke.
I forbindelse med MFR vaccinen kan der komme snue, udslet, feber og lidt hævelse af spytkirtlerne.
Du skriver at din datter kun er et år, jeg går derfor ud fra at det ikke er MFR vaccinen hun har fået, men derimod DI-Te-Ki-Pol og Hib. Det giver, så vidt jeg ved, normalt ikke hævelse af spytkirtler eller lymfeknuder.
Jeg synes derfor det vil være relevant at du lige fik lægen til at se på din datter. Ikke fordi der behøver at være noget i det, men bare for en sikkerheds skyld.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske