Svar: Siddestilling - hypermobilitet
12. april 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Mette og lille Magnus
Din beskrivelse lyder som om at Magnus har hypermobile led, dvs en 'overdreven bevægelighed' i sine led. Et barn der har hypermobile led, vil ofte sætte sig i W-stilling, med fødderne ved siden af ballerne.
Mange børn er hypermobile og derfor skal man passe på med at 'diagnosticere' og behandle ud fra dette. Børn har jo som bekendt langt større mobilitet i knogler og led, end vi voksne.
Hvis lægen har rådgivet jer til at ændre hans siddestilling, når I fanger ham i det, så skal I naturligvis følge dette. Jeg ved desværre ikke nok omkring det, til at dige, hvad der er det rigtige at gøre.
Jeg ved dog, at I kan støtte hans motorik og balance, når han bliver større, ved blandt andet at vælge svømning, balancebræt, trampolin osv. som legeredskaber. Hvis han har tendens til hypermobilitet, vil han måske have tendens til at falde hyppigere end andre børn. Det kan gøre at han bliver lidt mere 'nervøs' og det vil derfor være godt at I opmunterer ham til at forsøge igen og igen, selv om det ikke altid lykkes.
Lad dog være med at fokusere på hypermobilitet lige nu og her,- han er endnu så lille.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske