Svar: Rødt udslæt
24. august 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Sine
Jeg synes I skal få lægen til at se på de knopper. Det kan skyldes rigtig mange ting og der er ikke noget entydigt billede ud fra det du fortæller.
Jeres dagplejer har nævnt skoldkopper, men det har det vist sig ikke at være .. Det at knopperne forsvinder og kommer igen kunne tyde på varmeknopper eller hormonknopper (sidstnævnte er han dog lidt gammel til at få ...). Den hvide ring omkring en rød midte kunne også lyde som ringorm (her kunne han f.eks. være smittet af jeres hund), men det kan også som du selv er inde på skyldes at han sveder meget - måske har han svamp .. eller at han reagerer allergisk på nogle fødevarer eller andet og at der derfor er tale om børneeksem, som reaktion på en fødevareallergi ...
Du fortæller også at han er forkølet, er ved at få tænder. Har han haft feber? Der findes jo også børnesygdommen 3-dages-feber ...
3 dages feber er en virus, som rammer de fleste børn (6 måneder til 3 år). Den starter med at barnet får høj feber - op til 40 grader i 3 døgn. Herefter falder feberen med det samme og i stedet får barnet så udslæt. Udslættet begynder typisk på kroppen og breder sig så derefter ud over arme og ben. Det kan også sidde i ansigtet, men det er sjældent.
Udslættet er blegt rødt, plettet og måske med små papler. Papler er sådan nogle små forhøjninger, små knudelignende pletter i huden. Barnet har som regel udslæt i en dags tid, måske i et par dage og herefter er hele sygdommen overstået. Man behandler ikke 3-dages feber og vil normalt ikke gøre noget ved det udslæt barnet har.
Der er rigtig mange årsager til at børn får forskelligt udslæt og hvad der lige er tale om hos jer, tør jeg ikke sige. Jeg synes I skal få lægen til at vurdere det og I må meget gerne give en tilbagemelding, hvis og når I selv bliver lidt klogere på, hvad der er kommet til ham:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske