Svar: Rødt udslæt

24. august 2008

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sine

Jeg synes I skal få lægen til at se på de knopper. Det kan skyldes rigtig mange ting og der er ikke noget entydigt billede ud fra det du fortæller.

Jeres dagplejer har nævnt skoldkopper, men det har det vist sig ikke at være .. Det at knopperne forsvinder og kommer igen kunne tyde på varmeknopper eller hormonknopper (sidstnævnte er han dog lidt gammel til at få ...). Den hvide ring omkring en rød midte kunne også lyde som ringorm (her kunne han f.eks. være smittet af jeres hund), men det kan også som du selv er inde på skyldes at han sveder meget - måske har han svamp .. eller at han reagerer allergisk på nogle fødevarer eller andet og at der derfor er tale om børneeksem, som reaktion på en fødevareallergi ...

Du fortæller også at han er forkølet, er ved at få tænder. Har han haft feber? Der findes jo også børnesygdommen 3-dages-feber ...

3 dages feber er en virus, som rammer de fleste børn (6 ...

Annonce

... måneder til 3 år). Den starter med at barnet får høj feber - op til 40 grader i 3 døgn. Herefter falder feberen med det samme og i stedet får barnet så udslæt. Udslættet begynder typisk på kroppen og breder sig så derefter ud over arme og ben. Det kan også sidde i ansigtet, men det er sjældent.

Udslættet er blegt rødt, plettet og måske med små papler. Papler er sådan nogle små forhøjninger, små knudelignende pletter i huden. Barnet har som regel udslæt i en dags tid, måske i et par dage og herefter er hele sygdommen overstået. Man behandler ikke 3-dages feber og vil normalt ikke gøre noget ved det udslæt barnet har.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er rigtig mange årsager til at børn får forskelligt udslæt og hvad der lige er tale om hos jer, tør jeg ikke sige. Jeg synes I skal få lægen til at vurdere det og I må meget gerne give en tilbagemelding, hvis og når I selv bliver lidt klogere på, hvad der er kommet til ham:o)

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder